yle.fi-etusivu

Keskiviikko 10.1.2018 (radio)

Työttömyysturva

lomake ja kynä
Työttömyysturvaa aiotaan tiukentaa. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Hallitus haluaa tiukentaa työttömyysturvaa. Hallitus haluaa, että työtön hakee vähintään yhtä työpaikkaa joka viikko. Muuten hän voi menettää työttömyyskorvauksen 60 päiväksi. Työttömyysturvan ehdot tiukkenivat edellisen kerran viime viikolla, jolloin voimaan tuli niin sanottu aktiivimalli.

Tietomurto

Tietokoneen näippäimet muodostavat sanan murto.
Suomalaiseen metsäfirmaan on ehkä tehty tietomurto. Kuva: YLE Uutisgrafiikka

Poliisi tutkii tietomurtoa suomalaisessa metsäfirmassa. Joku on ehkä saanut yhteyden Metsä Group-yhtiön tietokoneisiin ja vienyt niistä tietoja.

Metsä Group julkaisi eilen tulostietoja varmuuden vuoksi. Yhtiö halusi julkistaa tiedot etuajassa, jotta mahdollinen tietomurtautuja ei voi käyttää niitä väärin.

Tuhkarokkoepidemia

Tuhkarokko-rokote.
Rokotus suojaa tuhkarokolta. Kuva: Reuters

Ruotsissa Göteborgin kaupungissa on puhjennut tuhkarokkoepidemia. Tuhkarokkoon on sairastunut kuukauden aikana jo 22 ihmistä. Lääkärit uskovat, että potilaita tulee vielä lisää, koska tuhkarokko tarttuu tosi helposti.

Tuhkarokon oireita ovat korkea kuume, nuha, yskä ja ihottuma. Tuhkarokko voi aiheuttaa myös vakavia jälkitauteja kuten esimerkiksi keuhkokuumeen. Ruotsalaisista 98 prosenttia on joko sairastanut tuhkarokon tai saanut rokotuksen sitä vastaan.

Siirtolaiset

Turvapaikanhakijoita saapui Kreikan Lesboksen saarelle 9. maaliskuuta.
Monet siirtolaiset tulevat Välimeren yli Kreikkaan. Kuva: Kay Nietfeld / EPA

Eurooppaan tulleiden siirtolaisten ja pakolaisten määrä on vähentynyt tosi paljon. Viime vuonna Eurooppaan tuli noin 170 000 pakolaista. Se on 50 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Silloin siirtolaisia ja pakolaisia tuli noin 360 000.) Euroopan maat ottavat nyt vastaan vähemmän siirtolaisia, kuin ennen.

Älyostoskärry

Älyostoskärryssä on ostospääte ja viivakoodinlukija.
Ostoskärry neuvoo asiakasta kaupassa. Kuva: Kalle Heikkinen / Yle

Kaupat kokeilevat uudenlaisia äly-ostoskärryjä. Älyostoskärryissä on tablettitietokone. Älyostoskärry auttaa löytämään tuotteen, jota asiakas etsii.

Kärryn tabletin avulla voi etsiä myös ruokaohjeita. Laite näyttää silloin, mitä aineita ruokaan tarvitaan ja mistä ne kaupassa löytyvät. Kärry tietää, missä päin kauppaa se on, ja osaa ohjata oikeaan suuntaan. Älyostoskärryt on keksinyt suomalainen firma. Se myy niitä myös ulkomaille.

Beethoven-festivaali

Beethovenin muotokuva
Beethoven sävelsi ylsi 200 teosta. Kuva: Public Domain

Radion sinfoniaorkesteri aloittaa tänään ensimmäisen oman festivaalin. Festivaalin teema on säveltäjä Ludwig van Beethoven.

Beethoven oli saksalainen säveltäjä, joka eli 1700 ja 1800 -lukujen vaihteessa. Hän on yksi musiikkihistorian kuuluisimmista säveltäjistä. Hän sävelsi yli 200 teosta.

Radion sinfoniaorkesterin Beethoven-festivaali kestää 2 viikkoa. Festivaalin konsertit voi kuunnella Yle Radio 1:ssä ja Yle Areenassa.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Presidentinvaalit 2018

Presidenttiehdokkaat Merja Kyllönen, Laura Huhtasaari, Sauli Niinistö, Pekka Haavisto ja Nils Torvalds saapumassa Ehdokkaat esiin -presidentinvaalitenttiin Madetojan saliin Oulussa.

Kahdeksan ehdokasta pyrkii Suomen presidentiksi. Katso, minkälaisia ehdokkaat ovat.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä