Keskiviikko 10.4.2019 (radio)

Vaalilakia rikottiin

Ennakkoäänestys eduskuntavaaleissa.
Vaalilain mukaan äänestää saavat kaikki, jotka ovat ehtineet äänestypaikkaan ennen kuin se sulkeutuu. Kuva: Perttu Ruokangas / Yle

Vaalilakia on rikottu ennakkoäänestyspaikoilla Jyväskylässä ja Oulussa. Vaalitoimitsijat käännyttivät illalla kymmeniä ihmisiä pois ennakkoäänestyspaikoilta Jyväskylän Kuokkalassa ja Oulun pääkirjastolla .

Esimerkiksi Jyväskylässä ihmiset jonottivat hiukan ennen iltakahdeksaa ennakkoäänestykseen, kun vaalitoimitsija tuli sanomaan, että he eivät ehdi enää äänestää. Toimitsija sanoi, että äänestys loppuu kello 20, jolloin ennakkoäänestyspaikka suljetaan. Monet ihmiset lähtivät sen jälkeen pois jonosta.

Myös Oulussa äänestysjono pantiin poikki kello 20, jolloin osa ihmisistä ei päässyt äänestämään.

Vaalilaki kuitenkin sanoo, että äänestää saavat kaikki, jotka ovat ehtineet äänestyspaikalle ennen sen sulkemista.

Ennakkoäänestys päättyi eilen. Äänestää voi nyt vain varsinaisena vaalipäivänä eli ensi sunnuntaina.

Vaalit.fi-sivustolle hyökättiin

käsi läppärin näppiksellä
Oikeusministeriön vaalit.fi-sivustolle tehtiin verkkohyökkäys. Kuva: AOP

Eduskuntavaalien tulospalvelujärjestelmään on tehty verkkohyökkäys. Keskusrikospoliisi tutkii hyökkäystä.

KRP kertoo, että hyökkäys tehtiin oikeusministeriön vaalit.fi -sivustolle. Järjestelmä ei liity äänestämiseen eikä äänten laskentaan. Se liittyy tuloksista kertomiseen. Hyökkäyksellä ei siis voi vaikuttaa vaalien tulokseen.

Hyökkäys tehtiin sunnuntaina aamuyöllä.

Eriarvoistuminen uhkaa nuoria

Huppupäinen nuori mies, tiiliimuuri.
Asiantuntijoiden mielestä koulutus on paras tapa ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Kuva: Tommaso Altamura / AOP

Suomalaisten eriarvoistuminen uhkaa kasvaa lähivuosina.

Uudessa kyselyssä sosiaali- ja terveysalan asiantuntijat sanovat, että he ovat erityisen huolissaan nuorista, lapsiperheistä ja ihmisistä, joilla on elämässä monia ongelmia.

Asiantuntijat sanovat, että koulutus on paras tapa auttaa nuoria. Sen takia he kannattavat maksutonta lukiota ja ammattikoulua. Lapsiperheet taas tarvitsevat kotiapua.

Sosiaalityöntekijät myös sanovat, että pikavipit ja velkaantuminen ovat nyt iso ongelma.

Musta aukko kuvattiin

Musta aukko
Ensimmäinen kuva avaruuden mustasta aukosta saatiin kansainvälisen tutkijaryhmän yhteistyönä. Kuva: EHT-yhteistyöhanke

Tähtitieteilijät ovat ensimmäistä kertaa onnistuneet kuvaamaan avaruuden mustan aukon.

Kuva syntyi kansainvälisen tutkijaryhmän yhteistyönä. Siihen tarvittiin kahdeksan radioteleskooppia eri puolilla maapalloa. Havainnot tehtiin 2 vuotta sitten. Sen jälkeen ne on koottu yhdeksi kuvaksi.

Kuvassa näkyy musta aukko, joka sijaitsee M87-galaksissa. Se on noin 55 miljoonan valovuoden päässä Maasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä