Keskiviikko 10.4.2019 (radio)

Vaalilakia rikottiin

Ennakkoäänestys eduskuntavaaleissa.
Vaalilain mukaan äänestää saavat kaikki, jotka ovat ehtineet äänestypaikkaan ennen kuin se sulkeutuu. Kuva: Perttu Ruokangas / Yle

Vaalilakia on rikottu ennakkoäänestyspaikoilla Jyväskylässä ja Oulussa. Vaalitoimitsijat käännyttivät illalla kymmeniä ihmisiä pois ennakkoäänestyspaikoilta Jyväskylän Kuokkalassa ja Oulun pääkirjastolla .

Esimerkiksi Jyväskylässä ihmiset jonottivat hiukan ennen iltakahdeksaa ennakkoäänestykseen, kun vaalitoimitsija tuli sanomaan, että he eivät ehdi enää äänestää. Toimitsija sanoi, että äänestys loppuu kello 20, jolloin ennakkoäänestyspaikka suljetaan. Monet ihmiset lähtivät sen jälkeen pois jonosta.

Myös Oulussa äänestysjono pantiin poikki kello 20, jolloin osa ihmisistä ei päässyt äänestämään.

Vaalilaki kuitenkin sanoo, että äänestää saavat kaikki, jotka ovat ehtineet äänestyspaikalle ennen sen sulkemista.

Ennakkoäänestys päättyi eilen. Äänestää voi nyt vain varsinaisena vaalipäivänä eli ensi sunnuntaina.

Vaalit.fi-sivustolle hyökättiin

käsi läppärin näppiksellä
Oikeusministeriön vaalit.fi-sivustolle tehtiin verkkohyökkäys. Kuva: AOP

Eduskuntavaalien tulospalvelujärjestelmään on tehty verkkohyökkäys. Keskusrikospoliisi tutkii hyökkäystä.

KRP kertoo, että hyökkäys tehtiin oikeusministeriön vaalit.fi -sivustolle. Järjestelmä ei liity äänestämiseen eikä äänten laskentaan. Se liittyy tuloksista kertomiseen. Hyökkäyksellä ei siis voi vaikuttaa vaalien tulokseen.

Hyökkäys tehtiin sunnuntaina aamuyöllä.

Eriarvoistuminen uhkaa nuoria

Huppupäinen nuori mies, tiiliimuuri.
Asiantuntijoiden mielestä koulutus on paras tapa ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Kuva: Tommaso Altamura / AOP

Suomalaisten eriarvoistuminen uhkaa kasvaa lähivuosina.

Uudessa kyselyssä sosiaali- ja terveysalan asiantuntijat sanovat, että he ovat erityisen huolissaan nuorista, lapsiperheistä ja ihmisistä, joilla on elämässä monia ongelmia.

Asiantuntijat sanovat, että koulutus on paras tapa auttaa nuoria. Sen takia he kannattavat maksutonta lukiota ja ammattikoulua. Lapsiperheet taas tarvitsevat kotiapua.

Sosiaalityöntekijät myös sanovat, että pikavipit ja velkaantuminen ovat nyt iso ongelma.

Musta aukko kuvattiin

Musta aukko
Ensimmäinen kuva avaruuden mustasta aukosta saatiin kansainvälisen tutkijaryhmän yhteistyönä. Kuva: EHT-yhteistyöhanke

Tähtitieteilijät ovat ensimmäistä kertaa onnistuneet kuvaamaan avaruuden mustan aukon.

Kuva syntyi kansainvälisen tutkijaryhmän yhteistyönä. Siihen tarvittiin kahdeksan radioteleskooppia eri puolilla maapalloa. Havainnot tehtiin 2 vuotta sitten. Sen jälkeen ne on koottu yhdeksi kuvaksi.

Kuvassa näkyy musta aukko, joka sijaitsee M87-galaksissa. Se on noin 55 miljoonan valovuoden päässä Maasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä