Keskiviikko 10.5.2017 (radio)
Asuntojen hinnat

Asunnon hintaan vaikuttaa paljon se, missä asunto on.
Asuntojen hinnat nousevat eniten suurten kaupunkien keskustoissa. Asunnot kallistuvat esimerkiksi Turussa ja Oulussa. Näin arvioi teknologiafirma Reaktor.
Yle Uutisten nettisivuilla on kartta, josta voi katsoa asuntojen hintoja eri alueilla. Osoite on yle.fi/uutiset.
Euroviisujen finaali ilman Suomea

Suomi ei päässyt Euroviisujen laulukilpailun finaaliin eli loppukilpailuun. Suomi kilpaili finaalipaikasta tiistaina Ukrainan pääkaupungissa Kiovassa.
Norma John -yhtye eli Leena Tirronen ja Lasse Piirainen esittivät Suomen laulun. Laulu ei päässyt niiden 10 laulun joukkoon, jotka jatkavat finaaliin.
Finaali on lauantaina.
Ruotsin kuninkaan haastattelu

Ruotsin kuningas Kaarle Kustaa toivoo, että ruotsin kieli säilyy Suomessa. Kuningas sanoo, että yhteinen kieli yhdistää.
Kuningas antoi haastattelun Ruotsin television suomenkieliselle toimitukselle. Hän halusi onnitella suomalaisia, nyt kun itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta.
Suomi oli osa Ruotsia yli 600 vuotta. Maiden suhteet ovat myös nykyään tosi läheiset.
Norjan kuningasparin juhlat

Suomen naapurimaassa Norjassa juhlitaan syntymäpäiviä. Norjan kuningas Harald ja kuningatar Sonja täyttävät kumpikin tänä vuonna 80 vuotta. He viettävät nyt yhteisiä syntymäpäiväjuhlia.
Tiistaina vuorossa oli juhlapäivällinen. Juhlapäivällisellä oli paljon kuninkaallisia ja muita tärkeitä vieraita. Myös Suomen presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio olivat mukana juhlassa.
Presidentinlinna auki

Presidentinlinna on tällä viikolla auki yleisölle. Linnan ovet aukesivat keskiviikkona, ja Linna on auki joka päivä lauantaihin asti.
Ihmiset pääsevät katsomaan Linnan tärkeitä huoneita. Presidentinlinnan työntekijät vastaavat ihmisten kysymyksiin. Ihmisten kannattaa varata aikaa vierailuun noin tunti, Linnasta kerrotaan.
Tapahtuma on osa Suomen 100-vuotisjuhlia.
Vuoden museo valittu

Helsingin kaupunginmuseo on valittu Vuoden museoksi. Museon iso remontti valmistui vuosi sitten.
Helsingin kaupunginmuseo sai palkinnon, koska kaupunkilaiset saivat olla mukana uudistamassa museota. Museossa saa leikkiä, kokeilla ja koskea, kilpailun tuomarit kehuivat.