Keskiviikko 10.5.2017 (radio)

 

Asuntojen hinnat

Vanhoja kerrostaloja.
Asunnot ovat kalliita isoissa kaupungeissa. Kuva: Seppo Sarkkinen / Yle

Asunnon hintaan vaikuttaa paljon se, missä asunto on.

Asuntojen hinnat nousevat eniten suurten kaupunkien keskustoissa. Asunnot kallistuvat esimerkiksi Turussa ja Oulussa. Näin arvioi teknologiafirma Reaktor.

Yle Uutisten nettisivuilla on kartta, josta voi katsoa asuntojen hintoja eri alueilla. Osoite on yle.fi/uutiset.

Kartta asuntojen hinnoista

Euroviisujen finaali ilman Suomea

pianisti ja laulaja
Norma John -yhtye eli Lasse Piirainen ja Leena Tirronen. Kuva: Ilmari Herranen / EPA

Suomi ei päässyt Euroviisujen laulukilpailun finaaliin eli loppukilpailuun. Suomi kilpaili finaalipaikasta tiistaina Ukrainan pääkaupungissa Kiovassa.

Norma John -yhtye eli Leena Tirronen ja Lasse Piirainen esittivät Suomen laulun. Laulu ei päässyt niiden 10 laulun joukkoon, jotka jatkavat finaaliin.

Finaali on lauantaina.

Ruotsin kuninkaan haastattelu

Kuningas Kaarle Kustaa
Ruotsin kuningas Kaarle Kustaa. Kuva: Yle

Ruotsin kuningas Kaarle Kustaa toivoo, että ruotsin kieli säilyy Suomessa. Kuningas sanoo, että yhteinen kieli yhdistää.

Kuningas antoi haastattelun Ruotsin television suomenkieliselle toimitukselle. Hän halusi onnitella suomalaisia, nyt kun itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta.

Suomi oli osa Ruotsia yli 600 vuotta. Maiden suhteet ovat myös nykyään tosi läheiset.

Norjan kuningasparin juhlat

Kuningaspari istuu vierekkäin tuoleilla
Norjan kuningatar Sonja ja kuningas Harald. Kuva: Lise Aserud / EPA

Suomen naapurimaassa Norjassa juhlitaan syntymäpäiviä. Norjan kuningas Harald ja kuningatar Sonja täyttävät kumpikin tänä vuonna 80 vuotta. He viettävät nyt yhteisiä syntymäpäiväjuhlia.

Tiistaina vuorossa oli juhlapäivällinen. Juhlapäivällisellä oli paljon kuninkaallisia ja muita tärkeitä vieraita. Myös Suomen presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio olivat mukana juhlassa.

Presidentinlinna auki

presidentinlinna
Presidentinlinnaan ei tavallisesti pääse. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Presidentinlinna on tällä viikolla auki yleisölle. Linnan ovet aukesivat keskiviikkona, ja Linna on auki joka päivä lauantaihin asti.

Ihmiset pääsevät katsomaan Linnan tärkeitä huoneita. Presidentinlinnan työntekijät vastaavat ihmisten kysymyksiin. Ihmisten kannattaa varata aikaa vierailuun noin tunti, Linnasta kerrotaan.

Tapahtuma on osa Suomen 100-vuotisjuhlia.

Vuoden museo valittu

Kaupunginmuseo
Helsingin kaupunginmuseon remontti valmistui vuosi sitten. Kuva: Helsingin kaupunginmuseo

Helsingin kaupunginmuseo on valittu Vuoden museoksi. Museon iso remontti valmistui vuosi sitten.

Helsingin kaupunginmuseo sai palkinnon, koska kaupunkilaiset saivat olla mukana uudistamassa museota. Museossa saa leikkiä, kokeilla ja koskea, kilpailun tuomarit kehuivat.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä