Keskiviikko 10.7.2019 (radio)


Pienet eläkkeet nousevat

Iäkäs nainen vetää pyörällistä laukkua perässään.
Pienet eläkkeet nousevat ehkä ensi vuoden alussa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Hallitus aikoo korottaa eläkkeitä. Nousemassa ovat eläkkeet, jotka ovat noin 1000 euroa kuukaudessa.

Pienimmät eläkkeet nousevat eniten. Takuueläke nousee korkeintaan 50 euroa ja kansaneläke nousee korkeintaan 31 euroa kuukaudessa.

Arvioidaan, että noin 600 000 eläkeläisen eläke nousee. Tarkoitus on, että eläkkeet nousevat ensi vuoden alussa.

Schjerfbeckin maalauksia löydettiin

Kuva Helene Scjerfbeckin öljymaalauksesta Keltaisia ruusuja (1942)
Helene Schjerfbeckin maalaus Keltaisia ruusuja. Maalaus myydään syksyllä. Kuva: Annmaris Huutokauppakamari

Keskiviikkona on vietetty Suomen kuvataiteen päivää. Päivää vietetään heinäkuun 10. päivä, koska se on taiteilija Helene Schjerfbeckin syntymäpäivä.

Schjerfbeck syntyi vuonna 1862 ja kuoli vuonna 1946. Hän on yksi Suomen suurista taiteilijoista.

Päivän iso uutinen on, että Tampereelta on löytynyt 2 Schjerfbeckin maalausta. Toinen maalaus oli piilossa 50 vuotta.

Maalaukset myydään syksyllä huutokaupassa. Arvioidaan, että kummastakin maalauksesta maksetaan noin 200 000 euroa.

Nettistriimi karhujen elämästä

Karhuemo ja kolme poikasta metsässä, taustalla kaatunut ja kelottunut puu
Karhuemo hoitaa poikasia. Kuva: Birgitta Tarvainen

Internetissä voi nyt seurata karhujen elämää. Nettistriimi alkoi keskiviikkoiltana, ja se loppuu lauantaina aamupäivällä.

Kamera kuvaa, mitä tapahtuu karhujenkatselupaikalla. Katselupaikan isäntä on Markku Matero.

Matero vie karhuille ruokaa aina vähän ennen iltaseitsemää. Silloin paikalla tapahtuu eniten. Isot urokset syövät ensin, äitikarhut ja pennut syövät vasta niiden jälkeen.

Suomessa elää vähän yli 2000 karhua.

Nettistriimin löytää osoitteesta yle.fi.

Torakka

Saksantorakka eli russakka
Torakka on litteä hyönteinen. Kuva: Manfred Ruckszio / AOP

Kesälomamatkalta voi mukaan tulla torakoita. Torakka on hyönteinen, jota on vaikea hävittää.

Torakoista on haittaa, jos ne tulevat ihmisten asuntoihin. Torakat voivat esimerkiksi pilata ruokaa.

Suomessa torakoita ei ole paljon. Mutta ulkomaanmatkalla torakoita voi tulla matkalaukkuun. Niin ne voivat päästä kenen tahansa kotiin.

Amerikkalaiset tutkijat ovat tutkineet hyönteismyrkkyjen vaikutusta torakoihin. He käyttivät 3 erilaista myrkkyä. Torakkajoukot eivät kuolleet edes silloin, kun ne saivat kaikkia myrkkyjä yhtä aikaa.

Koska torakoita on vaikea hävittää, ihmisten kannattaa varoa niitä. Matkalaukut on hyvä tarkastaa matkan jälkeen ja koti on hyvä pitää siistinä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä