Keskiviikko 10.8.2022

TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.
Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.

Vesa-Matti Loiri on kuollut

Vesa-Matti Loiri
Vesa-Matti Loiri. Kuva: Antero Tenhunen

Taiteilija Vesa-Matti Loiri on kuollut. Hän kuoli syöpään 77-vuotiaana.

Vesa-Matti Loiri oli näyttelijä, laulaja ja urheilija. Hän näytteli jo 17-vuotiaana Mikko Niskasen elokuvassa Pojat vuonna 1962. Teatterin lavalla Loiri näytteli esimerkiksi Lapualaisoopperassa ja Seitsemässä veljeksessä.

Loiri teki paljon myös viihdettä. Hän näytteli muun muassa Uuno Turhapuroa monessa elokuvassa.

Muusikkona Vesa-Matti Loiri tunnetaan varsinkin Eino Leinon runojen laulajana.

Urheilijana Loiri pelasi esimerkiksi jalkapalloa, vesipalloa ja käsipalloa.

Biden allekirjoitti Suomen Nato-asiakirjan

Joe Biden allekirjoittaa Suomen ja Ruotsin Nato jäsenyyden ratifiointi dokumentin.
Joe Biden allekirjoittaa Suomen ja Ruotsin Nato jäsenyyden ratifiointidokumentin. Kuva: BACKGRID/All Over Press

USA:n presidentti Joe Biden on vahvistanut, että USA hyväksyy Suomen ja Ruotsin liittymisen Natoon. Biden allekirjoitti paperit tiistaina illalla Washingtonissa. Biden sanoi, että papereiden allekirjoitus oli tärkeä hetki Natolle.

Natossa on 30 maata, joiden kaikkien pitää hyväksyä Suomen ja Ruotsin jäsenyys. 23 maata on jo hyväksynyt, että Suomi ja Ruotsi liittyvät Natoon.

Alkon myynti vähentyi

Asiakas Alkossa.
Alkoholijuomia Alkossa. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Alkoholia on myyty Alkossa vähemmän kuin aikaisemmin.

Alkoholia myytiin Alkossa heinäkuussa 14 prosenttia vähemmän kuin samana aikana viime vuonna.

Alko arvioi, että alkoholia myytiin vähemmän kuin viime vuonna, koska koronarajoituksia ei enää ole. Alkoholia myytiin aikaisempaa enemmän ravintoloissa ja ihmiset myös toivat alkoholia ulkomailta.

Koulut alkavat

Luokkahuone jossa on pulpetteja rivissä.
Koulut alkavat. Kuva: Kirsi-Marja Lönnblad / Yle

Koulut alkavat melkein koko Suomessa viimeistään torstaina.

Keskiviikkona koulu alkoi esimerkiksi Tampereella. Torstaina koululaiset aloittavat koulun Helsingissä, Lappeenrannassa ja Joensuussa.

Joissakin kunnissa koulu alkoi jo tiistaina. Vaasassa koulu alkaa vasta ensi viikolla.

Sää on lämmin

Hiekkarannan rantaviivaa Savitaipaleen Lepänkannon rannassa. Vesi on lähes tyyni, aurinko paistaa mutta taivaalla on tummia pilviä.
Sää on jopa helteinen. Kuva: Ilona Pesu / Yle

Sää on poutainen melkein koko maassa. Vain Pohjois-Suomessa sataa ehkä vähän vettä.

Torstaina päivällä lämmintä on 22...26, pohjoisessa 15...21 astetta.

Sää on lämmin koko tämän viikon ajan. Etelä-Suomessa ja Länsi-Suomessa on paikoin ehkä jopa 30 astetta lämmintä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä