Keskiviikko 11.10.2017 (radio)

Tulvat pahenevat Etelä-Suomessa

Ruuhkaa ja tulvavettä Turun moottoritiellä.
Tulvavesi aiheutti ruuhkia Turunväylällä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Etelä-Suomessa tulvat ovat pahentuneet keskiviikon aikana.

Turunväylällä on ollut pahoja liikenneruuhkia, koska Espoon kohdalla on noussut paljon vettä tielle.

Turunväylä on yksi Suomen vilkkaimmista moottoriteistä. Myös Länsi-Vantaalla ja Sipoossa on noussut paljon vettä tielle.

Riihimäellä joesta on tulvinut vettä kerrostalojen kellareihin.

Tulvat voivat jatkua viikonloppuun asti.

Espanja vaatii vastauksia Katalonialta

Espanjan pääministeri Mariano Rajoy
Espanjan hallitus piti varhain keskiviikkona hätäkokouksen pääministeri Mariano Rajoyn johdolla. Kuva: Cesar P. Sendra / EPA

Espanjan pääministeri haluaa vielä kuulla, onko Katalonia julistautunut itsenäiseksi.

Espanjan pääministeri sanoo, että hän on kysynyt asiaa Katalonian aluehallinnolta.

Katalonian aluehallinto ilmoitti eilen, että se lykkää itsenäisyysjulistusta ja haluaa neuvotella ensin Espanjan hallituksen kanssa.

Espanja aikoo ryhtyä vastatoimiin, jos Katalonia julistautuu itsenäiseksi.

Katalonialaiset äänestivät kansanäänestyksessä yli viikko sitten, että he haluavat Katalonian itsenäiseksi. Äänestämässä kävi kuitenkin vain 40 prosenttia katalonialaisista.

YK: Myanmar yrittää estää rohingya-väestön paluun maahan

Nukkuvia rohingyapakolaisia.
Sadattuhannet rohingyat ovat paenneet Myanmarin armeijan julmuuksia. Kuva: Abir Abdullah / EPA-EFE

Myanmar yrittää ajaa rohingya-muslimit pysyvästi pois maasta, sanoo YK.

YK sanoo, että Myanmarin armeija on terrorisoinut rohingya-väestöä järjestelmällisesti. Rohingyat ovat kertoneet, että sotilaat ovat tehneet mm. joukkosurmia.

Yli puoli miljoonaa rohingyaa on paennut Bangladeshiin elokuun jälkeen.

YK:n mukaan Myanmarin armeija on laittanut Bangladeshin rajalle miinoja, jotta rohingyat eivät pääse takaisin kotiin, Rakhinen maakuntaan.

Tyttöjen päivänä tytöt ottivat vallan

Girl Takeover -päivän tytöt tuulettavat
Tytöt ympäri maailmaa osoittivat tänään, että he ovat hyviä johtajia. Kuva: Plan International Suomi

Tänään on vietetty tyttöjen päivää eri puolilla maailmaa.

Lastenoikeusjärjestö Plan on järjestänyt tyttöjen päivänä Girls Takeover -tapahtuman, jossa tytöt ovat olleet yhteiskunnan johtopaikoilla.

Maailman 500 vaikutusvaltaisimman yrityksen toimitusjohtajista naisia on 6,2 %
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Suomessa tytöt ovat olleet johtajina esimerkiksi peliyhtiö Supercellissä ja jääkiekon SM-liigassa. Myös pääministeri Juha Sipilän sijaisena on ollut tänään nuori tyttö.

Tapahtuman tavoitteena on muistuttaa, että monia tyttöjä syrjitään ympäri maailmaa. Samalla halutaan myös nostaa esiin tyttöjen voimaa ja mahdollisuuksia.

Mahtisuvun Niklas Herlin on kuollut

Niklas Herlin
Niklas Herlin teki pitkän uran suomalaisessa mediassa. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Kirjakustantaja, toimittaja ja tietokirjailija Niklas Herlin on kuollut.

Herlin kuoli äkillisesti 53-vuotiaana.

Herlin oli yksi Suomen rikkaimmista miehistä, sillä hän kuului hissiyhtiö Koneen omistajasukuun.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Alakoululaisia ottamassa ruokaa koulun ruokalassa.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Suomikoulu Kuola Lumpur Malesiassa.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä