Keskiviikko 1.11.2017 (radio)

 

New Yorkin terrori-isku

Viranomaiset tutkivat terroristi-iskussa käytettyä autoa New Yorkissa 31. lokakuuta.
Poliisi tutkii New Yorkissa paikkaa, jossa tehtiin terrori-isku. Kuva: Jason Szenes / EPA

New Yorkin poliisi on kertonut lisää tietoa tiistain terrori-iskusta. Iskussa kuoli 8 ihmistä.

Iskun tekijä oli 29-vuotias mies. Hän vuokrasi auton ja ajoi sillä ihmisten päälle Manhattanilla.

Poliisi on löytänyt miehen autosta monta puukkoa. Autossa oli myös paperi, jossa luki, että mies teki iskun terroristijärjestö Isisin nimissä.

Poliisi sanoo, että mies suunnitteli tekoa monta kuukautta. Mies on nyt sairaalassa, koska poliisi ampui häntä.

Mies oli kyytifirma Uberin kuljettaja. Hän on kotoisin Uzbekistanista. Hän muutti USA:han vuonna 2010.

Parhaat palkat

Ilkka Paananen.
Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen sai viime vuonna palkkaa yli 46 miljoonaa euroa. Kuva: Yle

Keskiviikkona on kerrottu viime vuoden verotiedot. Verotiedoista selviää, kuinka paljon ihmiset saavat palkkaa ja muita tuloja.

Eniten tuloja oli pelifirma Supercellin johtajilla.

Suurin palkka oli Supercellin Ilkka Paanasella. Hän ansaitsi yli 46 miljoonaa euroa.

Toiseksi suurin palkka oli Mikko Kodisojalla, ja kolmanneksi suurin John Deromella. Myös he ovat Supercellin johtajia.

Derome ansaitsi viime vuonna enemmän kuin kukaan muu, kun palkan lisäksi otetaan huomioon esimerkiksi tulot osakkeista. Deromen tulot olivat yhteensä 74 miljoonaa euroa.

Sateinen lokakuu

keltainen vaahteran lehti lätäkössä
Syksy on ollut sateinen. Kuva: Jens Schlueter / EPA

Lokakuussa satoi paljon.

Ilmatieteen laitos kertoo, että Espoon Nuuksiossa satoi noin 226 millimetriä. Se on vain 2 millimetriä vähemmän kuin lokakuun sade-ennätys.

Lokakuu oli tosi sateinen juuri etelässä. Esimerkiksi Uudellamaalla ja Ahvenanmaalla satoi paljon.

Pohjoisessa oli kuivempaa. Esimerkiksi Utsjoen Nuorgamissa satoi vain vähän yli 10 millimetriä.

Terveisiä Teksasista

Suomipaitaan pukeutunut nainen.
Teksasin Suomi-koulun oppilaita. Kuva: Yle

Suomi-koulujen onnittelut 100-vuotiaalle Suomelle jatkuvat.

Eri puolilla maailmaa asuu suuri joukko suomalaisia lapsia ja nuoria, jotka opiskelevat Suomi-kouluissa suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria.

Suomi-koulut lähettävät videolla terveisiä Suomeen, kun itsenäinen Suomi nyt täyttää 100 vuotta.

Uusimmat terveiset ja onnittelut tulevat USA:n Dallasista, Teksasin Suomi-koulusta.

Teksasin Suomi-koulun terveiset voi käydä katsomassa selkouutisten internet-sivuilla osoitteessa yle.fi/selkouutiset, osassa Suomi 100.

Terveiset löytyvät myös selkouutisten Facebook-sivulta.

Katso Teksasin Suomi-koulun terveiset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä