Keskiviikko 11.1.2023

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä Ukraina toivoo?

Oikea vastaus:

Ukraina toivoo lisää moderneja aseita.

2.Mitä Ukrainalle ehkä annetaan?

Oikea vastaus:

Taistelupanssarivaunuja.

3.Milloin sota Ukrainassa alkoi?

Oikea vastaus:

Se alkoi viime vuoden helmikuussa, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.

4.Kuinka monta litraa alkoholijuomia Alko myi viime vuonna?

Oikea vastaus:

80 miljoonaa litraa.

5.Onko se paljon?

Oikea vastaus:

Ei ole, se on 10 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021.

6.Miksi osa nuorista keskeyttää palveluksen armeijassa?

Oikea vastaus:

Terveyssyiden takia, syynä voi olla vanha loukkaantuminen, rasitusvamma, ahdistus tai masennus.

7.Onko armeija tai siviilipalvelus pakollinen kaikille?

Oikea vastaus:

Vain miehille, naisille palvelus on vapaaehtoista.

8.Onko Kalifornian myrskyissä kuollut ihmisiä?

Oikea vastaus:

On, kuolleita on yli 10.

9.Mikä on yksi syy myrskyihin?

Oikea vastaus:

Ilmastonmuutos.

10.Minkälaista on sää Suomessa?

Oikea vastaus:

Sateista, tuulista ja lämmintä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä