Keskiviikko 11.1.2023 (radio)


Ukraina

Leopard-panssarivaunu.
Ukraina haluaa taistelupanssarivaunuja. Kuva: Ahti Kaario / Yle

Ukraina toivoo lisää moderneja aseita. 

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoo, että Venäjä suunnittelee isoa hyökkäystä Ukrainaan. Siksi Ukraina tarvitsee uusia aseita.

Monet maat miettivät nyt, antavatko ne Ukrainalle taistelupanssarivaunuja. Myös Suomessa on puhuttu taistelupanssarivaunujen antamisesta Ukrainalle.

Suomi haluaa kuitenkin ensin nähdä, mitä suuret maat tekevät. Ukraina on toivonut taistelupanssarivaunuja esimerkiksi Saksalta.

Sota Ukrainassa alkoi viime vuoden helmikuussa, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.

Alkon myynti

Viinapulloja Alkon hyllyssä.
Alkoholijuomien myynti väheni Alkossa viime vuonna. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Alkon myynnissä on tapahtunut muutos. Alkoholijuomien myynti väheni viime vuonna.

Vuonna 2022 Alko myi 80 miljoonaa litraa alkoholijuomia. Se on 10 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021.

Myös viinien myynnissä tapahtui muutos viime vuonna. Alko myi pitkästä aikaa enemmän valkoviinejä kuin punaviinejä.

Armeijan keskeyttäminen

Varusmiehiä rivissä harjoittelemassa Rissalan varuskunnassa.
Osa nuorista keskeyttää armeijan terveyssyiden takia. Kuva: Sami Takkinen / Yle

Osa nuorista keskeyttää palveluksen armeijassa. Keskeyttäjiä on noin 15 prosenttia nuorista, jotka menevät armeijaan.

Syy keskeyttämiseen on usein vanha loukkaantuminen tai rasitusvamma. Syy voi olla myös psyykkinen, esimerkiksi ahdistus tai masennus.

Usein keskeyttäminen tapahtuu armeija-ajan alussa. Siksi armeija on keventänyt koulutuksen alkua.

Armeija-aika on noin puoli vuotta. Armeija on Suomessa pakollinen miehille ja vapaaehtoinen naisille.

Jos nuori ei halua mennä armeijaan, hän voi mennä siviilipalvelukseen. Siviilipalveluksen voi suorittaa esimerkiksi sairaalassa.

Kalifornian myrskyt

Autotie, joka on sortunut.
Myrskysateet ovat rikkoneet myös autoteitä. Kuva: STELLA Pictures/ddp/abaca press

USA:ssa, Kaliforniassa on pahoja myrskyjä. Myrskyissä on kuollut yli 10 ihmistä.

Myrsky on tuonut kovia sateita. Vesi on noussut kaduille.

Myrskytuulet ovat myös kaataneet puita. Puita on joutunut maanteille, ja ne haittaavat liikennettä.

Kaliforniassa odotetaan jo uutta myrskyä. Vuoristossa lunta sataa ehkä yli metri.

Asiantuntijat sanovat, että myrsky on merkki ilmastonmuutoksesta. Ilmastonmuutoksen takia Kaliforniassa on talvella myrskyjä, mutta kesällä kuivaa ja kuumaa.

Sää

sääkartta

Suomessa sää on hyvin sateinen, tuulinen ja lämmin. 

Sadealue liikkuu Suomen yli ja torstaina lunta sataa vielä idässä, muuten sateita tulee torstaina päivällä vain vähän. Perjantaina Itä-Suomeen voi tulla uusia lumisateita.

Lämpötila nousee lähes koko maassa nollan yläpuolelle ja tiet ovat liukkaita.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä