Keskiviikko 11.12.2019 (radio)


Al-Holin suomalaiset

Nainen kantoi lasta al-Holin leirillä 9. joulukuuta.
Al-Holin leirillä on Isis-terroristien perheenjäseniä. Kuva: Delil Souleiman / AFP

Suomessa kiistellään suomalaisista, jotka ovat al-Holin leirillä Syyriassa.

Al-Holin leirillä on Isis-terrroristien perheenjäseniä. Joukossa on myös noin 40 suomalaista naista ja lasta.

Ulkoministeri Pekka Haavisto sanoi keskiviikkona, että Suomi ei ole vielä päättänyt tuoda al-Holin leirin suomalaisia takaisin Suomeen.

Yle on nähnyt virallisen paperin siitä, että asiaa kuitenkin valmistellaan. Paperissa sanotaan, että al-Holin leiriltä voidaan tuoda suomalaisia Irakin kautta takaisin Suomeen.

Suomalaiset naiset matkustivat Syyriaan, koska he itse halusivat tukea terroristeja. Siksi osa suomalaisista ei halua, että naisia autetaan. Monien mielestä naiset ovat myös vaarallisia.

Opposition kritiikki

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen (vas.), Liike Nytin Harry Harkimo ja Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho välikysymyksen tiedotustilaisuudessa eduskunnassa 11. joulukuuta 2019.
Oppositiopuolueiden johtajat tekivät hallitukselle välikysymyksen al-Holin suomalaisista. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Al-Holin leirin suomalaisista puhutaan myös Suomen parlamentissa eli eduskunnassa.

Oppositiopuolueiden mielestä ulkoministeri Pekka Haavisto on hoitanut asiaa huonosti. Oppositiopuolueet haluavat tietää, tuleeko terroristien perheenjäseniä Syyriasta Suomeen.

Oppositiopuolueet ovat tehneet hallitukselle virallisen välikysymyksen al-Holin suomalaisista. Hallitus vastaa välikysymykseen ensi viikolla.

Nuorten tupakointi

Tupakka
Nuorten tupakointi on vähentynyt. Kuva: Yle

Suomalaiset nuoret tupakoivat vähemmän kuin ennen. Uusi tutkimus kertoo, että 7 prosenttia pojista ja 6 prosenttia tytöistä polttaa tupakkaa joka päivä.

10 vuotta sitten nuoret tupakoivat paljon enemmän. Silloin 21 prosenttia pojista ja 17 prosenttia tytöistä poltti tupakkaa joka päivä.

Oppilaitosten välillä on eroja. Lukiolaiset tupakoivat vähemmän kuin ammattikoululaiset.

Vaikka suomalaiset nuoret tupakoivat vähemmän kuin ennen, aikuisten tupakointi ei viime vuonna vähentynyt.

Islannin myrsky

Islannin varoituskartta
Islannin sääkartalla on näkynyt tuulivaroituksia. Kuva: Islannin meteorologinen laitos

Islannissa on ollut kova talvimyrsky. Myrsky alkoi tiistaina, ja se jatkui myös keskiviikkona.

Myrskyn keskeytti liikenteen koko Islannissa. Lentokentät ja maantiet suljettiin. Viranomaiset sanoivat, että ihmisten on hyvä pysyä sisällä myrskyn ajan.

Myrskyn takia koulut ja kirjastot ovat olleet kiinni. Myrsky on repinyt kattoja irti ja kaatanut puita. Myös sähköt ovat olleet poikki eri puolilla Islantia.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä