Keskiviikko 1.12.2021 (radio)


Koronatartunnat

THL:n kyltti Mannerheimintiellä Helsingissä.
Kuva: Tiina Jutila / Yle

Koronatartuntoja on tullut lisää.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL on kertonut keskiviikkona, että Suomessa on 1570 uutta koronatartuntaa. Se on enemmän kuin koskaan ennen yhden päivän aikana.

THL kertoi myös uusista koronakuolemista. Suomessa on 13 uutta kuolemantapausta, joiden syy on korona.

THL kertoi myös hyviä uutisia. Koronapotilaiden määrä on sairaaloissa vähentynyt. Keskiviikkona sairaalahoidossa oli noin 40 koronapotilasta vähemmän kuin tiistaina.

Koronarokotukset EU:ssa

Sairaanhoitaja Aishwarya Gauli (vas.) antoi ensimmäisen koronavirusrokotteen Vasili Panchuev, 29, Helsingin Messukeskuksen koronarokotuspisteellä 15. lokakuuta 2021.
Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Euroopan unionin pitää harkita pakollisia koronarokotuksia. Näin sanoo EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen.

Von der Leyen muistuttaa, että 150 miljoonaa EU-maiden asukasta on vielä ilman koronarokotusta. Samaan aikaan koronatartuntoja on monissa maissa enemmän kuin koskaan ennen.

Von der Leyen sanoo kuitenkin, että pakollisista koronarokotuksista päättävät EU-maat itse.

EU-maa Itävalta on jo päättänyt, että koronarokotuksesta tulee Itävallassa pakollinen. Myös Saksa harkitsee pakollisia koronarokotuksia.

Pääministerillä ei koronatartuntaa

Sanna Marin.
Pääministeri Sanna Marin. Kuva: Nella Nuora / Yle

Pääministeri Sanna Marinilla ei ole koronatartuntaa. Pääministerin koronatestin tulos on negatiivinen.

Marin jäi etätöihin tiistaina, koska hänellä on flunssaoireita. Vaikka kysymys ei ole koronasta, Marin jatkaa vielä etätöissä.

Helsinki-Vantaan lentoasema

Helsinki-Vantaan uudistettu lentoasema kuvattu 24.11.2021.
Helsinki-Vantaan uudistettu lentoasema. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi osa on avattu. Uusi osa avattiin keskiviikkona.

Lentoasemalla on otettu käyttöön myös uusi pysäköintitalo. Myös yhteydet juna-asemalle paranevat.

Helsinki-Vantaan lentoaseman remontti on kestänyt jo 8 vuotta, ja kaikki on valmista 2 vuoden kuluttua. Remontti maksaa miljardi euroa.

Konttikuljetukset

Konttilaiva matkalla Vuosaaren satamaan.
Konttilaiva Kuva: Petteri Bülow / Yle

Konttikuljetukset ovat kallistuneet. Laivat kuljettavat tavaroita konteissa ympäri maailmaa.

Konttikuljetukset ovat kallistuneet, koska konteista on maailmalla pulaa.

Siksi konttikuljetukset ovat nyt monta kertaa kalliimpia kuin vielä vuosi sitten. Se nostaa myös tavaroiden hintaa.

Suomen satamissa kuljetukset toimivat vielä hyvin.

Sää

sääkartta

Joulukuu alkaa talvisessa säässä. Lumisateita liikkuu pohjoisessa, ja ajokeli on huono.

Maan etelä- ja keskiosassa on poutaista ja aurinko voi vähän paistaa.

Lämpötila on koko maassa 5 ja 15 pakkasasteen välillä, yöllä on paikoin kylmempää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä