Keskiviikko 11.9.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monen postilaisen palkka voi laskea?

Oikea vastaus:

9000:n.

2.Mikä on PAU?

Oikea vastaus:

PAU on Posti- ja logistiikka-alan unioni.

3.Kuinka suuri postilaisten keskipalkka on?

Oikea vastaus:

Keskipalkka on 2 100 euroa kuukaudessa.

4.Missä päin Suomea annetaan eniten tuomioita eläinsuojelurikoksista?

Oikea vastaus:

Eniten tuomioita annetaan Pirkanmaalla.

5.Mikä on yleisin rangaistus?

Oikea vastaus:

Yleisin rangaistus on sakkorangaistus

6.Missä suurin osa eläinsuojelurikoksista tapahtuu?

Oikea vastaus:

Suurin osa tapahtuu pienillä nautatiloilla.

7.Mitkä asiat ovat rikosten taustalla?

Oikea vastaus:

Puute rahasta ja se, että omistajat voivat itse huonosti.

8.Millaisia asioita eläinten huonosta hoidosta paljastuu?

Oikea vastaus:

Tiloissa voi olla paljon ulostetta, ruoka on homeessa, vedestä on pulaa, ja eläimet ovat sairaita.

9.Kuinka monta allekirjoitusta oli kansalaisaloitteessa tyttöjen silpomisen kieltämiseksi?

Oikea vastaus:

Allekirjoituksia oli 61 000.

10.Mitä Suomen laki nyt sanoo sukuelinten silposmisesta?

Oikea vastaus:

Silpominen on törkeä pahoinpitely.

11.Miksi laki ei ole riittävä?

Oikea vastaus:

Silpomisen tekijät eivät pidä sitä pahoinpitelynä

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä