Keskiviikko 11.9.2019 (radio)

PAU: Posti voi laskea 9000 työntekijän palkkaa

Kuljetusautoja Postin logistiikkakeskuksessa Vantaan Tikkurilassa 2. syyskuuta.
Viime viikolla osa Postin työntekijöistä oli lakossa, koska Posti suunnitteli 700 työntekijän siirtämistä toisen työehtosopimuksen piiriin. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Postin työntekijät arvioivat, että jopa 9000 työntekijän palkka voi laskea.

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU sanoo, että palkkaa on yritetty laskea jo 10 vuotta. Sen ajan Posti on yrittänyt siirtää työntekijöitä halvempaan työehtosopimukseen.

PAU sanoo, että se tarkoittaa noin 30 prosentin laskua pelkästään peruspalkkoihin. Tällä hetkellä postin työntekijöiden keskiansio on 2 100 euroa kuukaudessa.

Työntekijöiden järjestö on valmis työtaisteluihin. Näin voi käydä, jos Postin vaatimukset palkanalennuksista laajenevat.

Tuomiot eläinsuojelurikoksista vaihtelevat eri puolilla maata

Eläintensuojelurikoksista annetut tuomiot maakunnittain, ja tilat.
Kuva: Asmo Raimoaho / Yle

Eläinten huonosta kohtelusta annetaan tuomioita eri tavalla eri puolilla Suomea. Osa käräjäoikeuksista ei antanut viime vuonna yhtään tuomiota eläinsuojelurikoksista. Eniten tuomioita annetaan Pirkanmaalla.

Yle kävi läpi kaikki viime vuoden tuomiot, jotka koskivat tuotantoeläimiä. Tuomioita oli 61. Yleisin tuomio oli sakkorangaistus.

Eläinsuojelurikoksia tapahtuu eniten pienillä nautatiloilla. Usein taustalla on puute rahasta. Usein eläinten omistajat voivat itse huonosti.

Tutkija Tarja Koskela sanoo, että ulostetta voi olla tiloissa puoli metriä, ruoka homeessa, vedestä on pulaa ja eläimet sairaita. Osa eläimistä voi maata kuolleena tiloissa, koska omistaja ei ole jaksanut siirtää niitä pois.

Seksuaalirikoksista on nostettu syytteitä

lakikirjoja hyllyssä
Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Syyttäjä on nostanut rikossyytteitä useista seksuaalirikoksista. Ne paljastuivat Helsingin Laajasalossa.

Jutussa on 2 epäiltyä tekijää ja yhteensä 19 uhria.

Melkein kaikki uhrit olivat rikosten aikaan alaikäisiä. Rikokset ovat tapahtuneet vuosien 2006 ja 2019 välillä.

64-vuotiasta miestä syytetään muun muassa 2 törkeästä raiskauksesta. Nuorten keskuudessa mies tunnettiin nimellä "Eno".

Eduskunta käsittelee tyttöjen silpomisen kieltämistä

Kuvakaappaus kansalaisaloite -sivustolta.
Kuvakaappaus kansalaisaloitteesta, kun vaadittu 50 000 allekirjoituksen raja täyttyi. Kuva: Kansalaisaloite.fi

Eduskunta on alkanut käsitellä aloitetta, jolla halutaan kieltää tyttöjen sukuelinten silpominen. Yli 61 000 allekirjoituksen kansalaisaloite luovutettiin eduskunnalle kesäkuussa.

Suomen nykyinen laki sanoo, että silpominen on törkeä pahoinpitely. Kansalaisaloitteen luovuttajien mielestä ongelma on se, että silpomisen tekijät eivät pidä sitä pahoinpitelynä. Sen takia laki ei ole riittävä, aloitteessa sanotaan.

Maailmassa yli kolme miljoonaa tyttöä silvotaan edelleen joka vuosi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos arvioi, että Suomessa asuu noin 3000 tyttöä, jotka ovat silpomisvaarassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä