Keskiviikko 12.10.2016 (radio)

Lääkekorvauksiin tulee muutos

Vanhoja hävikkiin meneviä lääkkeitä keräysastiassa.
Lääkkeitä menee Suomessa hukkaan jopa 125 miljoonan euron arvosta vuodessa. Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Lääkkeiden korvaustapa muuttuu ensi vuonna. Kalliista reseptilääkkeestä saa Kela-korvauksen vain 1 kuukauden pakkauksesta kerrallaan.  Lääke on kallis, jos yksi pakkaus maksaa yli tuhat euroa.

Myös uutta, pitkäaikaista reseptilääkettä saa apteekista ensin vain 1 kuukauden pakkauksen. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi monen vanhan ihmisen pitää käydä apteekissa useammin kuin nyt.

Jos lääke on sopiva, sitä saa sen jälkeen ostaa isomman määrän. 

Tarkoitus on vähentää lääkkeiden menemistä hukkaan.  

Ensi vuoden alusta alkaen reseptit ovat voimassa yleensä 2 vuotta. Nyt ne ovat voimassa 1 vuoden.

Ulkoministeri Timo Soini pitää Syyrian tilannetta kauheana

Timo Soini.
Ulkoministeri Timo Soini sanoo, että tappaminen pitää saada loppumaan Syyriassa ja humanitaarinen apu Aleppoon liikkelle. Kuva: Petteri Paalasmaa / AOP

Ulkoministeri Timo Soini sanoo, että kansainvälisen yhteisön voimattomuus Syyrian Aleppossa on moraalisesti kauheaa.

Esimerkiksi Yhdistyneet kansakunnat eli YK ja Euroopan unioni eli EU eivät ole löytäneet ratkaisua kriisiin.

Soini puhui keskiviikkona eduskunnan ulkoasiainvaliokunnalle. EU pohtii Syyrian tilannetta maanantaina.

Ilmatilaloukkaukset on tutkittu

Venäläinen SU-27-hävittäjä.
Suomen ilmavoimat tunnisti venäläisen SU-27-hävittäjän ja kuvasi koneen. Kuva: Puolustusvoimat

Rajavartiolaitos on saanut valmiiksi esitutkinnan venäläisten hävittäjäkoneiden alueloukkauksista.

Tutkinnassa selvisi, että kaksi Venäjän  SU-27-hävittäjää ylitti Suomen aluevesirajan viime torstaina. Koneet lensivät Suomen ilmatilassa Porvoon edustalla noin minuutin ajan.

Molemmat koneet lensivät Suomen ilmatilassa noin 13 kilometrin matkan. 

Rajavartiolaitoksen mukaan ilmatilaloukkauksia ei selitä esimerkiksi sää.

Saksassa estettiin vakava terroriuhka

Poliisi saattaa naista ja lasta pois kerrostalon pihalta.
Poliisi evakuoi asukkaita Lepizigissa talosta, jossa terrorismiepäily oli viikonloppuna. Kuva: Hendrik Schmidt / EPA

Saksan turvallisuuspoliisi on estänyt vakavan terroriuhan. 

Syyrialainen mies suunnitteli terrorihyökkäystä yhdelle Berliinin lentoasemista. Mies saatiin kiinni maanantaina. 22-vuotiaalla Jaber Albakrilla on turvapaikka Saksassa. Miestä seurattiin Chemnitzin kaupungissa, mutta hän onnistui pakenemaan. Etsinnöissä oli 700 poliisia.

Albakr pakeni Leipzigiin, jossa hän vietti viikonlopun kahden syyrialaisen luona. Sunnuntaina toinen syyrialaisista näki Facebookissa valokuvan Albakrista.Syyrialaiset ottivat terroristin kiinni ja ottivat yhteyttä poliisiin.

Toinen miehistä sanoo, että he ovat kiitollisia, kun he saavat olla Saksassa. He eivät voineet hyväksyä, että Albakr aikoi tehdä pahaa saksalaisille.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Muualla Yle.fi:ssä