Keskiviikko 12.12.2018 (radio)

Asemies iski Strasbourgin joulutorille

Ranskalainen poliisi seisoo vartiossa Strasbourgissa tiistai-iltana 11. joulukuuta. Takana monivärinen joulukuusi.
Poliisi seisoo vartiossa Strasbourgissa Kuva: Sebastien Bozon / AFP

Strasbourgissa Ranskassa on tapahtunut terroriteko.

Mies hyökkäsi tiistai-iltana väkijoukkoon ja ampui ainakin 2 ihmistä kuoliaaksi. Lisäksi 12 ihmistä haavoittui. Heistä 6 on haavoittunut vakavasti.

Hyökkäys tapahtui lähellä Strasbourgin joulutoria.

Ampuja pääsi pakoon iskun jälkeen. Hän on poliisin vanha tuttu useista pienistä rikoksista. Poliisi myös tiesi, että ampuja oli radikalisoitunut, kun hän oli aiemmin vankilassa.

Rajatarkastuksia Ranskan ja Saksan rajalla on kiristetty. Myös joulutorien turvajärjestelyjä Ranskassa on kiristety.

Liikenteen päästöt voidaan poistaa

liikenneruuhkaa ruoholahdessa
20 prosenttia Suomen päästöistä tulee liikenteestä. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä on miettinyt, miten Suomi voi vähentää liikenteen päästöjä.

Työryhmä sanoo, että Suomen on mahdollista poistaa liikenteen päästöt kokonaan vuoteen 2045 mennessä. Se vaatii kuitenkin, että isoja päätöksiä tehdään nopeasti.

Työryhmä ehdottaa esimerkiksi tiemaksuja isoihin kaupunkeihin ja polttoaineveron nostamista. Nykyisten autojen pitää vaihtua sähköautoihin ja biokaasuautoihin. Lisäksi joukkoliikenneyhteyksiä pitää parantaa.

Suomen päästöistä 20 prosenttia tulee liikenteestä.

Kokoontumislakia halutaan muuttaa

Antti Häkkänen
Oikeusministeri Antti Häkkänen. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Hallitus haluaa muuttaa kokoontumislakia niin, että mielenosoituksista pitää ilmoittaa poliisille 24 tuntia etukäteen.

Nykyisen lain mukaan mielenosoituksen järjestäjän pitää tehdä poliisille ilmoitus mielenosoituksesta 6 tuntia ennen sen alkamista.

Oikeusministeri Antti Häkkänen sanoo, että ilmoitusaikaa pitää pidentää siksi, että poliisi ehtii paikalle varmistamaan kaikkien turvallisuuden.

Natsilippujen takavarikosta kanteluita

Poliisit poistivat hakaristiliput mielenosoittajilta.
Poliisi takavarikoi uusnatsien hakaristiliput itsenäisyyspäivänä. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Helsingin poliisista on tehty useita kanteluita. Kantelut koskevat hakaristilippujen takavarikkoa, jonka poliisi teki uusnatsien marssilla itsenäisyyspäivänä.

4 yksityishenkilöä pyytää tutkimaan poliisin toiminnan lainmukaisuutta.

Kanteluissa sanotaan, että poliisi toimi väärin, kun se takavarikoi liput, sillä natsitunnusten käyttöä ei ole kielletty Suomessa.

Suomalaiset ovat kielitaitoisia

Suurin osa suomalaisista osaa ainakin yhtä vierasta kieltä. Kuva: YLE / Eeva Huovinen

Melkein jokainen työikäinen suomalainen osaa vähintään yhtä vierasta kieltä.

93 prosenttia työikäisistä suomalaisista sanoo, että osaa jotain vierasta kieltä.Määrä on sama kuin 5 vuotta sitten.

20 viime vuoden kuluessa eniten kielitaitoaan ovat parantaneet pelkän peruskoulun käyneet ihmiset.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä