Keskiviikko 1.2.2023 (radio)
Teollisuusliiton lakot
Joillakin teknologiateollisuuden ja kemianteollisuuden työpaikoilla on alkanut lakko. Lakko kestää 3 päivää. Lakossa on yhteensä yli 10 000 ihmistä. Työntekijät haluavat lisää palkkaa.
Myöhemmin työntekijät menevät lakkoon myös esimerkiksi kaupoissa ja satamissa, jos työriitoja ei saada sovittua. Satamissa lakot alkavat ehkä helmikuun puolivälissä.
Translaki
Eduskunta on hyväksynyt uuden translain. Translaki on laki, jonka perusteella transsukupuolinen ihminen voi vaihtaa virallisen sukupuolen.
Eduskunta hyväksyi translain äänin 113–69. 13 hallituspuolue keskustan kansanedustajaa äänesti lakia vastaan.
Jatkossa ihminen voi vaihtaa oman sukupuolen, kun tekee kirjallisen hakemuksen. Aikaisemmin sukupuolen vaihtamiseen tarvittiin psykiatrin arvio.
Sukupuolen voi vaihtaa, kun ihminen täyttää 18 vuotta.
Transsukupuolinen tarkoittaa ihmistä, joka kokee, että hän on väärän sukupuolen kehossa.
Saamelaisten totuuskomissio
Saamelaisten totuus- ja sovintokomissio haluaa lisää työaikaa. Hallitus perusti vuonna 2021 totuus- ja sovintokomission selvittämään, miten Suomen valtio on syrjinyt ja syrjii saamelaisia. Tarkoitus on myös lisätä keskustelua valtion ja saamelaisten välillä
Komissio haluaa nyt jatkaa työtä vielä vuosina 2024 ja 2025. Komissio haluaa kuulla lisää saamelaisten ajatuksia.
Saamelaiset ovat Euroopan unionin alueen ainoa alkuperäiskansa.
Lämmin tammikuu
Tammikuu oli paikoin Suomessa tosi lämmin. Tammikuun lämpötila oli suuressa osassa maata 2-5 astetta korkeampi kuin tavallisesti.
Rovaniemellä tammikuu oli lämpimämpi kuin koskaan aikaisemmin 1950-luvun lopun jälkeen.
Tammikuun keskilämpötila vaihteli lounaissaariston noin +1 asteesta Pohjois-Lapin noin -10 asteeseen.
Sää
Vielä sääennuste.
Torstaina aurinko paistaa Lapissa. Muualla maassa on pilvistä. Maan keskiosissa sataa vähän lunta. Pakkasta on maan etelä- ja keskiosissa 1...8 astetta. Pohjoisessa pakkanen on 6 ja 18 asteen välillä. Tuuli on heikkoa.