Keskiviikko 12.2.2020 (radio)

Bernie Sanders voitti New Hampshiren esivaalit

Bernie Sanders
Bernie Sanders. Kuva: Justin Lane / EPA

USA:ssa Bernie Sanders on voittanut demokraattipuolueen esivaalit New Hampshiren osavaltiossa.

Bernie Sanders sai äänistä 26 prosenttia. Pete Buttigieg tuli toiseksi, hän sai 24 prosenttia äänistä. Äänten laskeminen on vielä vähän kesken.

Buttigieg ja Sanders pärjäsivät parhaiten myös Iowan esivaalissa.

Esivaaleissa valitaan demokraattien ehdokas ensi marraskuun presidentinvaaleihin.

Hallitus esittää ilmaisia hoitajakäyntejä

Terveysaseman kyltti ulkoseinässä
Uuden lain on tarkoitus tulla voimaan ensi vuoden alussa.. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Hallitus esittää, että terveydenhoitajan luona voi käydä ilman maksua. Tarkoitus on, että kaikkien on helppo mennä hoitoon.

Kaikissa Suomen kunnissa hoitajalla käynti ei tälläkään hetkellä maksa mitään. Noin 40 prosenttia kunnista ottaa maksun.

Joissakin kunnissa hoitajakäynti maksaa yli 20 euroa. Yleisin maksu on noin 11 euroa.

Uudistus ei poista lääkärimaksuja. Lain on tarkoitus tulla voimaan ensi vuoden alussa.

Harva vauva jää Suomessa ilman rokotusta

Vauvalle pistetään rokotetta olkavarteen.
Vauvan ensimmäinen rokote annetaan Suomessa kahden kuukauden iässä. Kuva: Rex Features / AOP

Melkein kaikki lapset saavat Suomessa tärkeimmät rokotukset.

Alle 3-vuotiaista lapsista kokonaan ilman rokotusta on noin 1 prosentti.

Vuonna 2017 syntyneistä lapsista yli 98 prosenttia on saanut rokotuksen, joka suojaa kurkkumädältä, jäykkäkouristukselta, hinkuyskältä ja poliolta.

96 prosenttia on saanut rokotteen, jolla torjutaan tuhka- ja vihurirokkoa sekä sikotautia.

Suomen kansallinen rokotusohjelma tarjoaa lapsille ja nuorille ilmaiset rokotukset 12 tautia vastaan.

Yhä useammalta jää armeija käymättä

Varusmiehet taisteluharjoituksessa puolustusvoimien Kaakko 19 -pääsotaharjoituksessa .
Suurin syy varusmiespalveluksen suorittamatta jättämiseen on mielenterveysongelmat. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Yhä useampi mies ei mene armeijaan.

Nykyään noin joka 3. mies ei käy armeijaa. Syynä ovat usein mielenterveysongelmat.

Maavoimien komentaja Petri Hulkko sanoo, että monia ahdistaa asua yhdessä muiden ihmisten kanssa.

Maavoimat suunnittelee armeijaan uusia tehtäviä. Tarkoitus on, että nykyistä useampi mies voi käydä armeijan.

Kiinan formulakisa siirtyy

formula 1 shanghai
Formula 1:n Kiinan osakilpailu Shanghaissa siirtyy koronaviruksen takia. Kuva: Getty Images

Kiinan Formula 1 osakilpailu siirtyy. Syynä on koronavirus.

Formula 1 -sarjan 4. osakilpailu oli tarkoitus ajaa Shanghaissa 19. huhtikuuta. Kilpailulle yritetään löytää joku muu ajankohta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä