Keskiviikko 12.5.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka paljon Suomen talouskasvu kiihtyy tänä vuonna?

Oikea vastaus:

2,6 prosenttiin.

2.Mitkä asiat auttavat Suomenkin taloutta?

Oikea vastaus:

Maailmanlaajuinen elvytys ja koronapandemian hellittäminen.

3.Kuka on nostanut ennustetta euroalueen talouskasvusta?

Oikea vastaus:

Euroopan komissio.

4.Kuinka paljon ennuste on nyt?

Oikea vastaus:

4,3 prosenttia.

5.Kuka on antanut uuden rokotussuosituksen?

Oikea vastaus:

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

6.Kenen rokotteeseen Astra Zeneca vaihdetaan?

Oikea vastaus:

Pfizer-Biontechin.

7.Mitkä maat Suomen lisäksi ovat tehneet saman päätöksen?

Oikea vastaus:

Muun muassa Tanska, Norja, ja Saksa.

8.Mitkä muut maat ovat antaneet saman suosituksen?

Oikea vastaus:

Muun muassa Tanska, Norja ja Saksa.

9.Mikä on verohallinnon verkkopalvelu nimi?

Oikea vastaus:

Omavero.

10.Kuinka monella päivällä määräaikaa jatkettiin?

Oikea vastaus:

3 päivällä.

11.Koska matkustajalaiva Estonia upposi?

Oikea vastaus:

Syyskuussa 1994.

12.Mikä laulukilpailu Savolinnassa on tarkoitus järjestää, vaikka oopperajuhlat perutaan?

Oikea vastaus:

Timo Mustakallio -laulukilpailu.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä