Keskiviikko 12.5.2021 (radio)

Suomen talous elpyy loppuvuonna

50 euron seteli
Talous kohenee, kun koronaepidemia hellittää. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Valtiovarainministeriö on julkistanut uuden talousennusteen.

Suomen talouskasvu kiihtyy tänä vuonna 2,6 prosenttiin. Maailmanlaajuinen elvytys ja koronapandemian hellittäminen auttavat taloutta.

Ministeriö arvioi, että Suomen talous palaa normaaliksi ensi vuoden aikana. Julkisen talouden alijäämä voi silti pysyä vuosikymmenen puoliväliin saakka.

Ennuste perustuu oletukseen, että koronapandemia on ohi syksyllä.

Euroopan komissio on nostanut ennustetta euroalueen talouskasvusta. Komissio arvioi, että talous kasvaa tänä vuonna euroalueella 4,3 prosenttia. Aiempi ennuste oli 3,8 prosenttia.

Astra Zeneca vaihtuu toisessa annoksessa Pfizerin rokotteeseen

Sairaanhoitaja antoi nuorelle naiselle Pfizerin koronavirusrokotteen.
Rokotuskuva Helsingin Jätkäsaaresta. Kuva: Silja Viitala / Yle

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on antanut uuden rokotussuosituksen.

Astra Zenecan rokotteen saaneille annetaan toinen annos Pfizer-Biontechin rokotetta. Heitä on noin 100 000. Suositus koskee alle 65-vuotiaita.

Näin ovat päättäneet myös muun muassa Tanska, Norja, ja Saksa.

Rokotteiden yhdistäminen kiinnostaa kaikkialla maailmassa. Astra Zenecan rokote voi aiheuttaa harvinaisen riskin veritulppaan.

Verohallinto jatkoi veroilmoituksen jättöaikaa

Henkilö katsoo vero.fi-sivustoa tietokoneen ruudulta.
Veroilmoituksen jättöaika piteni perjantaihin. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Verohallinto on antanut lisäaikaa veroilmoituksen täyttämiseen. Jatkoaikaa saa yli 1,5 miljoonaa ihmistä.

Verohallinnon Omavero-palvelussa oli eilen illalla häiriö. Osa asiakkaista ei voinut täyttää veroilmoitusta määräaikaan mennessä.

Ilmoituksen määräaikaa jatkettiin 3 päivällä perjantaihin saakka.

Verohallinto arvioi, että suurin osa asiakkaista on voinut jättää veroilmoituksen normaalisti.

Estonian hautarauha voi keskeytyä väliaikaisesti

Estonian runkoa sukellusrobotin kuvassa.
Autolautta Estoniaa suojelee hautarauha. Nyt se aiotaan keskyttää väliaikaisesti tutkimuksen takia. Kuva: Yle

Hallitus esittää, että matkustajalaiva Estonian hautarauha keskeytetään väliaikaisesti lailla. Näin voidaan vielä tutkia Estonian uppoamisen syitä.

Tarkoitus on tutkia hylyssä olevaa reikää. Reikä tuli ilmi syksyllä 2020 filmimateriaalista. Tutkinnan tekevät pääasiassa Viro ja Ruotsi.

Virolainen Estonia upposi syyskuussa 1994 matkalla Tallinnasta Tukholmaan. Onnettomuudessa kuoli 852 ihmistä, heistä suurin osa ruotsalaisia.

Savonlinnan oopperajuhlat perutaan

Olavinlinna
Olavinlinna Savonlinnassa. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Savonlinnan Oopperajuhlien oopperaesitykset perutaan koronaepidemian takia. Myös esimerkiksi Karita Mattilan gaalakonsertit perutaan.

Oopperajuhlat peruttiin myös viime kesänä.

Savonlinnassa on kesällä tarkoitus järjestää kaikki muut konsertit ja Timo Mustakallio -laulukilpailu.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä