Keskiviikko 12.8.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Budjettiehdotus

valtiovarainministeri Matti Vanhanen
Rahaministeri Matti Vanhanen. Kuva: Berislav Jurišić / Yle

Ehdotus valtion ensi vuoden budjetista on valmis. Budjetti kertoo, kuinka paljon valtio kerää ja käyttää rahaa.

Valtiovarainministeri eli rahaministeri Matti Vanhanen esitteli budjettiehdotuksen keskiviikkona.

Vanhanen sanoi, että Suomen pitää estää koronan toinen aalto. Suomen rahat loppuvat, jos koronatilanteesta tulee taas yhtä paha kuin keväällä.

Budjettiehdotus ei nosta tavallisen suomalaisen palkkaveroa. Esimerkiksi alkoholi ja tupakka kuitenkin kallistuvat, koska niiden veroa aiotaan nostaa.

Koko hallitus käsittelee budjettiehdotusta syyskuussa.

USA:n presidenttinvaalit

Joe Biden ja Kamala Harris keskustelivat Houstonissa Texasissa 12. syyskuuta 2019 demokraattien presidenttiehdokkaiden väittelyn jälkeen. Tuolloin Harris kampanjoi vielä oman ehdokkuutensa puolesta.
Joe Biden ja Kamala Harris. Kuva: Robyn Beck / AFP

USA eli Yhdysvallat valmistautuu presidentinvaaleihin.

Demokraattipuolueen presidenttiehdokas Joe Biden on valinnut varapresidenttiehdokkaan. Bidenin ehdokas on Kamala Harris.

Harris on 55-vuotias poliitikko, ja hänellä on juristin koulutus.

Harris on ensimmäinen tummaihoinen nainen, josta tulee suuren puolueen varapresidenttiehdokas Yhdysvalloissa.

Harris tunnetaan siitä, että hän on hyvä puhumaan ja väittelemään. Arvioidaan, että Harris on hyvä apu Joe Bidenille presidentinvaaleissa. Demokraattien Biden yrittää vaaleissa voittaa republikaanien ehdokkaan eli nykyisen presidentin Donald Trumpin.

Biden valitaan demokraattipuoleen presidenttiehdokkaaksi virallisesti ensi viikolla. Yhdysvaltojen presidentinvaalit järjestetään marraskuussa.

Muumien juhlanäyttely

Muumit 75, Kansallimuseo
Muumien juhlanäyttely alkaa Kansallismuseossa. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Muumit täyttävät tänä vuonna 75 vuotta. Tove Janssonin ensimmäinen muumikirja ilmestyi 75 vuotta sitten, vuonna 1945.

Muumien juhlanäyttely on Kansallismuseossa. Näyttely avautuu Helsingissä perjantaina.

Kansallismuseon näyttely kunnioittaa muumikirjojen arvoja. Siksi näyttelyn nimi on Rohkeus, rakkaus, vapaus. Ne ovat tärkeitä arvoja Janssonin kirjoissa.

Muumien juhlanäyttely on rakennettu niin, että se voidaan viedä myös ulkomaille. Jos esimerkiksi aasialaiset turistit eivät pääse koronan takia Suomeen, näyttely voidaan viedä Aasiaan.

Lämmin viikonloppu

Viikonloppu on poutainen ja lämmin.
Kesä ei ole vielä ohi. Kuva: Yle

Sää lämpenee viikonloppuna.

Etelä-Suomessa on jo perjantaina yli 20 astetta lämmintä.

Lauantaina ja sunnuntaina etelässä voi olla hellettä, eli lämpötila on ainakin 25 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä