Keskiviikko 12.8.2020 (radio)
TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8. |
Budjettiehdotus
Ehdotus valtion ensi vuoden budjetista on valmis. Budjetti kertoo, kuinka paljon valtio kerää ja käyttää rahaa.
Valtiovarainministeri eli rahaministeri Matti Vanhanen esitteli budjettiehdotuksen keskiviikkona.
Vanhanen sanoi, että Suomen pitää estää koronan toinen aalto. Suomen rahat loppuvat, jos koronatilanteesta tulee taas yhtä paha kuin keväällä.
Budjettiehdotus ei nosta tavallisen suomalaisen palkkaveroa. Esimerkiksi alkoholi ja tupakka kuitenkin kallistuvat, koska niiden veroa aiotaan nostaa.
Koko hallitus käsittelee budjettiehdotusta syyskuussa.
USA:n presidenttinvaalit
USA eli Yhdysvallat valmistautuu presidentinvaaleihin.
Demokraattipuolueen presidenttiehdokas Joe Biden on valinnut varapresidenttiehdokkaan. Bidenin ehdokas on Kamala Harris.
Harris on 55-vuotias poliitikko, ja hänellä on juristin koulutus.
Harris on ensimmäinen tummaihoinen nainen, josta tulee suuren puolueen varapresidenttiehdokas Yhdysvalloissa.
Harris tunnetaan siitä, että hän on hyvä puhumaan ja väittelemään. Arvioidaan, että Harris on hyvä apu Joe Bidenille presidentinvaaleissa. Demokraattien Biden yrittää vaaleissa voittaa republikaanien ehdokkaan eli nykyisen presidentin Donald Trumpin.
Biden valitaan demokraattipuoleen presidenttiehdokkaaksi virallisesti ensi viikolla. Yhdysvaltojen presidentinvaalit järjestetään marraskuussa.
Muumien juhlanäyttely

Muumit täyttävät tänä vuonna 75 vuotta. Tove Janssonin ensimmäinen muumikirja ilmestyi 75 vuotta sitten, vuonna 1945.
Muumien juhlanäyttely on Kansallismuseossa. Näyttely avautuu Helsingissä perjantaina.
Kansallismuseon näyttely kunnioittaa muumikirjojen arvoja. Siksi näyttelyn nimi on Rohkeus, rakkaus, vapaus. Ne ovat tärkeitä arvoja Janssonin kirjoissa.
Muumien juhlanäyttely on rakennettu niin, että se voidaan viedä myös ulkomaille. Jos esimerkiksi aasialaiset turistit eivät pääse koronan takia Suomeen, näyttely voidaan viedä Aasiaan.
Lämmin viikonloppu

Sää lämpenee viikonloppuna.
Etelä-Suomessa on jo perjantaina yli 20 astetta lämmintä.
Lauantaina ja sunnuntaina etelässä voi olla hellettä, eli lämpötila on ainakin 25 astetta.