Keskiviikko 12.9.2018 (radio)


Palautukset Afganistaniin

Maahanmuuttoviraston palvelupiste.
Migri alkaa taas tehdä päätöksiä afganistanilaisille. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Maahanmuuttovirasto eli Migri on kertonut uutta tietoa Afganistanin tilanteesta. Migri sanoo, että Afganistanin pääkaupungin Kabulin tilanne on nyt huonompi kuin ennen.

Siksi Migri ei enää palauta Kabuliin lapsiperheitä, jotka tulevat muualta Afganistanista. Terveet naimattomat miehet ja lapsettomat avioparit voidaan kuitenkin palauttaa Kabuliin, jos mitään estettä ei ole.

Maahanmuuttovirasto alkaa taas tehdä päätöksiä afganistanilaisten turvapaikkahakemuksiin. Migri keskeytti päätösten tekemisen siksi aikaa, kun se arvioi tilannetta.

Irakilaisten passit

Turvapaikanhakijoita
Suomessa on irakiliaisia, joilla ei ole passia. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Irakin viranomaiset tulevat Suomeen myöntämään Irakin passeja. Suomessa elää satoja irakilaisia, joilla ei ole passia. Siksi he eivät voi esimerkiksi työskennellä laillisesti.

Irakin viranomaiset alkavat myöntää passeja Suomessa noin viikon päästä. Hakupiste tulee Helsingin seudulle, ja se toimii pari viikkoa.

Asiasta kertoi Suomen sisäministeri Kai Mykkänen.

Seksuaalinen häirintä kouluissa

lapsi katsoo älypuhelinta
Seksuaalinen häirintä voi olla törkeää kieltä. Kuva: AOP

Oppilaat kokevat seksuaalista häirintää monissa kouluissa. Häirintä voi olla esimerkiksi rumaa tai törkeää puhetta.

Koulujen välillä on eroja. Joissakin kouluissa oppilaat kokevat seksuaalista häirintää enemmän kuin muissa kouluissa.

Apulaisprofessori Kristiina Brunila sanoo, että kysymys ei ole häirinnän määrästä. Erot koulujen välillä kertovat siitä, että joissakin kouluissa opettajat huomaavat häirinnän. He osaavat myös puuttua ongelmaan.

Brunilan mielestä kaikki opettajat tarvitsevat koulutusta, että he osaavat paremmin puuttua seksuaaliseen häirintään.

Nopeat junayhteydet

Pendolino ja IC2-juna Turun ratapihan varikolla.
Helsingin, Turun ja Tampereen välille toivotaan nopeita yhteyksiä. Kuva: Jouni Koutonen / Yle

Suomeen suunnitellaan uusia nopeita junayhteyksiä

Ajatus on, että Helsingistä voi matkustaa junalla Turkuun ja Tampereelle yhdessä tunnissa. Nykyään matka-aika on noin 2 tuntia.

Tiistaina julkaistiin selvitys junayhteyksistä. Selvityksen mukaan nopeat junayhteydet tuovat hyötyä taloudelle. Myös luonto voi paremmin, kun autoilu vähenee.

Jos uudet junayhteydet rakennetaan, tarvitaan paljon aikaa ja rahaa. Aikaa tarvitaan monia vuosia ja rahaa tarvitaan miljardeja euroja.

Päätöksiä ei ole vielä tehty.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä