Keskiviikko 12.9.2019 (radio)
Matematiikka lukiossa
Monet nuoret ovat alkaneet opiskella lukiossa pitkää matematiikkaa. Nuoret valitsevat matematiikan, koska he haluavat päästä korkeakouluun.
Korkeakoulujen valinnat uudistuvat ensi vuonna, ja matematiikan arvosana saa ison merkityksen.
Lukioiden rehtorit pelkäävät, että uudistuksen takia muiden aineiden opiskelu lukioissa vähenee.
Mikromuovi

Mikromuovia on nykyään joka puolella. Mikromuovi tarkoittaa tosi pieniä muovihiukkasia. Mikromuovia pääsee myös ihmisen elimistöön.
Luontojärjestö WWF:n raportti kertoo, että ihmisen elimistöön pääsee 5 grammaa mikromuovia joka viikko.
Mikromuovia tulee luontoon esimerkiksi kosmetiikasta, vaatteista ja liikenteestä.
Mikromuovihiukkaset ovat usein niin pieniä, että mikromuovia kulkeutuu myös juomaveteen.
Biokaasu
Tulevaisuudessa moni auto kulkee ehkä lehmänlannalla. Lehmänlannasta voidaan tehdä biokaasua kaasuautoille.
Biokaasu vähentää liikenteen päästöjä, jotka lämmittävät ilmastoa. Siksi Suomen tavoite on, että 10 prosenttia autoista kulkee biokaasulla vuonna 2045.
Biokaasun valmistus lannasta onnistuu hyvin. Biokaasu on hyvä vaihtoehto myös autoilijan kukkarolle, koska se ei ole kallista.
Kuu
Kuun sisällä on iso metallikappale. Näin kertovat amerikkalaiset tutkijat.
Kappale voi olla osa asteroidia. Asteroidi törmäsi Kuuhun ehkä noin 4 miljardia vuotta sitten.
Asteroidit ovat kivisiä pikkuplaneettoja. Tutkijat uskovat, että Kuuhun törmäsi asteroidi, joka oli rautaa ja nikkeliä.
Jalkapallotähtien tulot
Jalkapalloilijat ansaitsivat urheilijoista viime vuonna eniten.
Argentiinalaisen Lionel Messin tulot olivat urheilijoiden suurimmat. Hän ansaitsi 112 miljoonaa euroa. Messi on jalkapallojoukkue Barcelonan supertähti.
Portugalilainen Cristiano Ronaldo ansaitsi viime vuonna toiseksi eniten ja brasilialainen Neymar kolmanneksi eniten. Ronaldon ja Neymarin tulot olivat yli 90 miljoonaa.
Tiedot ovat talouslehti Forbesilta.