Keskiviikko 12.9.2019 (radio)


Matematiikka lukiossa

Matematiikan tunti Lappajärven lukiossa.
Matematiikka on tärkeä aine jatko-opiskelua varten. Kuva: Tuomo Rintamaa/Yle

Monet nuoret ovat alkaneet opiskella lukiossa pitkää matematiikkaa. Nuoret valitsevat matematiikan, koska he haluavat päästä korkeakouluun.

Korkeakoulujen valinnat uudistuvat ensi vuonna, ja matematiikan arvosana saa ison merkityksen.

Lukioiden rehtorit pelkäävät, että uudistuksen takia muiden aineiden opiskelu lukioissa vähenee.

Mikromuovi

kuorintavoidetta sormella
Mikromuovia on esimerkiksi kosmetiikassa. Kuva: AOP

Mikromuovia on nykyään joka puolella. Mikromuovi tarkoittaa tosi pieniä muovihiukkasia. Mikromuovia pääsee myös ihmisen elimistöön.

Luontojärjestö WWF:n raportti kertoo, että ihmisen elimistöön pääsee 5 grammaa mikromuovia joka viikko.

Mikromuovia tulee luontoon esimerkiksi kosmetiikasta, vaatteista ja liikenteestä.

Mikromuovihiukkaset ovat usein niin pieniä, että mikromuovia kulkeutuu myös juomaveteen.

Biokaasu

Kaasuntakkausletku kiinni auton kaasutankissa.
Biokaasu on ympäristölle ystävällinen polttoaine. Kuva: Niko Mannonen / Yle

Tulevaisuudessa moni auto kulkee ehkä lehmänlannalla. Lehmänlannasta voidaan tehdä biokaasua kaasuautoille.

Biokaasu vähentää liikenteen päästöjä, jotka lämmittävät ilmastoa. Siksi Suomen tavoite on, että 10 prosenttia autoista kulkee biokaasulla vuonna 2045.

Biokaasun valmistus lannasta onnistuu hyvin. Biokaasu on hyvä vaihtoehto myös autoilijan kukkarolle, koska se ei ole kallista.

Kuu

Kuu
Kauan sitten Kuuhun törmäsi asteroidi. Kuva: Nasa

Kuun sisällä on iso metallikappale. Näin kertovat amerikkalaiset tutkijat.

Kappale voi olla osa asteroidia. Asteroidi törmäsi Kuuhun ehkä noin 4 miljardia vuotta sitten.

Asteroidit ovat kivisiä pikkuplaneettoja. Tutkijat uskovat, että Kuuhun törmäsi asteroidi, joka oli rautaa ja nikkeliä.

Jalkapallotähtien tulot

Lionel Messi
Lionel Messi ansaitsee paljon rahaa. Kuva: Getty Images

Jalkapalloilijat ansaitsivat urheilijoista viime vuonna eniten.

Argentiinalaisen Lionel Messin tulot olivat urheilijoiden suurimmat. Hän ansaitsi 112 miljoonaa euroa. Messi on jalkapallojoukkue Barcelonan supertähti.

Portugalilainen Cristiano Ronaldo ansaitsi viime vuonna toiseksi eniten ja brasilialainen Neymar kolmanneksi eniten. Ronaldon ja Neymarin tulot olivat yli 90 miljoonaa.

Tiedot ovat talouslehti Forbesilta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä