Keskiviikko 13.10.2021 (radio)


3. koronarokotus

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru
Ministeri Krista Kiuru. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Suomessa pohditaan, ketkä tarvitsevat 3. koronarokotuksen.

Ministeri Krista Kiuru toivoo asiantuntijoiden mielipidettä asiasta mahdollisimman pian.

Jotkut vakavasti sairaat ja osa terveydenhuollon työntekijöistä ovat jo saaneet 3 koronarokotusta.

Ministeri Kiuru sanoo, että kaikki suomalaiset voidaan rokottaa koronaa vastaan 3 kertaa, jos se on tarpeellista.

Koronapotilaat

Kuvassa on potilas tehohoidossa Ranskassa.
Moni koronapotilas on joutunut tehohoitoon. Kuva: Caroline Blumberg / EPA

Koronapotilaiden määrä tehohoidossa kasvaa. Tehohoidossa on nyt 36 koronapotilasta.

Sairaalahoitoa saa yhteensä noin 190 koronapotilasta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi keskiviikkona myös 2 uudesta koronakuolemasta. Suomessa on kuollut yhteensä vähän yli 1100 ihmistä koronan takia.

Koronapassi

Kännykkä, jonka ruudulla näkyy koronapassisovellus
Koronpassi on käytössä jo monissa maissa. Kuva: AOP

Koronapassi otetaan käyttöön Suomessa.

Eduskunta käsitteli lakiehdotusta koronapassista tiistaina. Koronapassi saadaan voimaan lauantaina.

Koronapassista näkee esimerkiksi, onko ihminen saanut koronarokotukset.

Esimerkiksi ravintoloiden ei tarvitse noudattaa koronarajoituksia, jos ne vaativat asiakkailta koronapassia.

Esimerkiksi Helsingin yökerhot voivat olla auki normaalisti jo viikonloppuna, jos ne tarkastavat asiakkaiden koronapassit.

Koronapassi on siis vaihtoehto koronarajoituksille. Koronarajoituksia on voimassa esimerkiksi Helsingin ja Turun seuduilla.

Koronapassin eli koronatodistuksen saa Omakanta-palvelusta. Nettiosoite on kanta.fi.

Afganistan

Valkoasuinen parrakas mies mikrofoniin, radiopuhelin toisessa kädessään, Vieressä seisoo kaksi tummiin asuihin pukeutunutta miestä rynnäkkökiväärien kanssa.
Afganistanissa on nyt vallassa ääriliike Taliban. Kuva: EPA

Suomi yrittää evakuoida lisää ihmisiä Afganistanista.

Suomi haluaa tuoda Afganistanista Suomeen vielä noin 50 ihmistä. Osalla heistä on Suomen passi tai oleskelulupa.

Suomi toi turvaan Afganistanista yli 400 ihmistä jo elokuussa. He olivat Suomen kansalaisia tai afganistanilaisia, jotka työskentelivät Suomelle. He olivat vaarassa, kun Taliban otti vallan Afganistanissa.

Monet maat ovat kuljettaneet ihmisiä turvaan Talibanilta.

Sää

sääkartta

Sää on torstaina sateinen.

Lännestä lähestyy sateita ja tuuli voimistuu. Lounais-Lapissa sataa mahdollisesti räntää. Muuten on enimmäkseen poutaista.

Lämpötila on torstaina 5 ja 10 asteen välillä, Lapissa -2 ja +2 asteen välillä.

Loppuviikolla Suomeen tulee lisää sateita. Pohjoisessa voi loppuviikolla sataa paljon lunta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä