Keskiviikko 13.11.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Minä päivänä Postin lakosta neuvotellaan seuraavan kerran?

Oikea vastaus:

Postin lakosta neuvotellaan seuraavan kerran perjantaina.

2.Minne saakka postin lakko ehkä jatkuu?

Oikea vastaus:

Postin lakko jatkuu ehkä joulukuun alkuun saakka.

3.Millä tavalla maksuhäiriö vaikuttaa vakuutuksen saamiseen?

Oikea vastaus:

Maksuhäiriö ehkä vaikeuttaa vakuutuksen saamista.

4.Kuinka monella suomalaisella on maksuhäiriömerkintä?

Oikea vastaus:

Lähes 400 000 suomalaisella on maksuhäiriömerkintä.

5.Mitä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes on löytänyt?

Oikea vastaus:

Tuke on löytänyt useita tatuointivärejä, jotka ovat terveydelle vaarallisia.

6.Miksi värit ovat terveydelle vaarallisia?

Oikea vastaus:

Värit sisältävät aineita, jotka saattavat aiheuttaa syöpää tai vaikeuttaa lasten saamista.

7.Mitä lääkkeitä myydään Suomessa vähemmän kuin aiemmin?

Oikea vastaus:

Antibioottilääkkeitä myydään Suomessa vähemmän kuin aiemmin.

8.Kuinka suuri osa eläkeläisistä käy töissä?

Oikea vastaus:

10 % eläkeläisistä käy töissä.

9.Miksi eläkeläiset käyvät töissä?

Oikea vastaus:

He haluavat tekemistä ja rahaa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä