Keskiviikko 13.11.2019 (radio)
Postilakosta neuvoteltiin
Postilakko jatkuu. Työntekijöiden ja työnantajan edustajat neuvottelivat tänään, mutta lakkoon ei löytynyt ratkaisua. Seuraavan kerran neuvotellaan perjantaina.
Lakko alkoi maanantaina. Jos työehdoista ei päästä sopuun, lakko saattaa jatkua joulukuun alkuun saakka.
Postilaiset ovat lakossa, koska Posti haluaa siirtää osan työntekijöistä toiseen työehtosopimukseen. Siirtämisen jälkeen he saisivat pienempää palkkaa.
Postilaisten työntekijäliitto PAU on ilmoittanut, että se ehkä pidentää postilakkoa 2 viikosta 4 viikkoon. Nyt lakossa on noin 9000 työntekijää, mutta määrä ehkä kasvaa myöhemmin.
Maksuhäiriö ehkä vaikeuttaa vakuutuksen saamista
Maksuhäiriö voi vaikeuttaa kotivakuutuksen tai autovakuutuksen saamista.
Vakuutusyhtiön ei ole pakko myöntää vapaehtoista vakuutusta, jos yhtiö ei luota hakijan maksukykyyn.
Lähes 400 000 suomalaisella on luottotiedoissaan maksuhäiriömerkintä.
Yksi maksuhäiriö ei yleensä estä vakuutuksen saamista, mutta siitä pitää ehkä neuvotella vakuutusyhtiön kanssa.
Lisäksi vakuutus saattaa olla suppeampi tai vakuutusmaksut pitää maksaa etukäteen.
Tukes löysi vaarallisia tatuointivärejä
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes on löytänyt useita tatuointivärejä, jotka ovat vaarallisia terveydelle.
Tukes testasi 20 tatuointiväriä, joista lähes puolet sisälsi vaarallisia aineita. Nämä aineet saattavat aiheuttaa syöpää tai vaikeuttaa lasten saamista.
Tukes on ollut yhteydessä värejä kaupanneisiin yrityksiin ja määrännyt ne lopettamaan vaarallisten värien myymisen.
Antibioottilääkkeitä myydään vähemmän
Antibioottilääkkeitä myydään Suomessa vähemmän kuin aikaisemmin.
Apteekeissa antibiootteja myydään nyt yli 30 prosenttia vähemmän kuin 10 vuotta sitten.
Viime vuonna ihmiset ostivat antibiootteja 2,3 miljoonaa kertaa. Suomessa antibiootteja voi ostaa vain apteekeista.
Moni eläkeläinen käy töissä
Yhä useampi suomalainen eläkeläinen käy töissä.
Noin 10 % eläkeläisistä käy töissä osa-aikaisesti tai kokoaikaisesti.
Eläkeläiset menevät töihin, koska he haluavat jotain tekemistä. He myös haluavat saada lisää rahaa.
Naiset yleensä hoitavat, siivoavat tai ovat töissä kaupassa. Miehistä suurin osa tekee kuljetustöitä tai hoitaa kiinteistöjä.