Keskiviikko 13.11.2019 (radio)

Postilakosta neuvoteltiin

Postilaisten mielenilmaus Ilmalassa
Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Postilakko jatkuu. Työntekijöiden ja työnantajan edustajat neuvottelivat tänään, mutta lakkoon ei löytynyt ratkaisua. Seuraavan kerran neuvotellaan perjantaina.

Lakko alkoi maanantaina. Jos työehdoista ei päästä sopuun, lakko saattaa jatkua joulukuun alkuun saakka.

Postilaiset ovat lakossa, koska Posti haluaa siirtää osan työntekijöistä toiseen työehtosopimukseen. Siirtämisen jälkeen he saisivat pienempää palkkaa.

Postilaisten työntekijäliitto PAU on ilmoittanut, että se ehkä pidentää postilakkoa 2 viikosta 4 viikkoon. Nyt lakossa on noin 9000 työntekijää, mutta määrä ehkä kasvaa myöhemmin.

Maksuhäiriö ehkä vaikeuttaa vakuutuksen saamista

laskupino
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Maksuhäiriö voi vaikeuttaa kotivakuutuksen tai autovakuutuksen saamista.

Vakuutusyhtiön ei ole pakko myöntää vapaehtoista vakuutusta, jos yhtiö ei luota hakijan maksukykyyn.

Lähes 400 000 suomalaisella on luottotiedoissaan maksuhäiriömerkintä.

Yksi maksuhäiriö ei yleensä estä vakuutuksen saamista, mutta siitä pitää ehkä neuvotella vakuutusyhtiön kanssa.

Lisäksi vakuutus saattaa olla suppeampi tai vakuutusmaksut pitää maksaa etukäteen.

Tukes löysi vaarallisia tatuointivärejä

En person tatueras med en tatueringsmaskin.
Kuva: Larz Karlsson

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes on löytänyt useita tatuointivärejä, jotka ovat vaarallisia terveydelle.

Tukes testasi 20 tatuointiväriä, joista lähes puolet sisälsi vaarallisia aineita. Nämä aineet saattavat aiheuttaa syöpää tai vaikeuttaa lasten saamista.

Tukes on ollut yhteydessä värejä kaupanneisiin yrityksiin ja määrännyt ne lopettamaan vaarallisten värien myymisen.

Antibioottilääkkeitä myydään vähemmän

Väärinkäyttö tekee antibiootit tehottomiksi.
Kuva: Yle

Antibioottilääkkeitä myydään Suomessa vähemmän kuin aikaisemmin.

Apteekeissa antibiootteja myydään nyt yli 30 prosenttia vähemmän kuin 10 vuotta sitten.

Viime vuonna ihmiset ostivat antibiootteja 2,3 miljoonaa kertaa. Suomessa antibiootteja voi ostaa vain apteekeista.

Moni eläkeläinen käy töissä

Kolikoita vanhan ihmisen kädessä.
Kuva: AOP

Yhä useampi suomalainen eläkeläinen käy töissä.

Noin 10 % eläkeläisistä käy töissä osa-aikaisesti tai kokoaikaisesti.

Eläkeläiset menevät töihin, koska he haluavat jotain tekemistä. He myös haluavat saada lisää rahaa.

Naiset yleensä hoitavat, siivoavat tai ovat töissä kaupassa. Miehistä suurin osa tekee kuljetustöitä tai hoitaa kiinteistöjä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä