Keskiviikko 13.1.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä tutkijat pelkäävät?

Oikea vastaus:

He pelkäävät, että muuntunut koronavirus alkaa levitä Suomessa.

2.Miksi he pelkäävät sitä?

Oikea vastaus:

Muuntunut koronavirus tarttuu helposti.

3.Kuinka monta uutta koronakuolemaa ja koronatartuntaa Suomessa raportoitiin keskiviikkona?

Oikea vastaus:

8 uutta koronakuolemaa ja 324 uutta koronatartuntaa.

4.Kuinka paljon nikotiinituotteiden myynti on kasvanut korona-aikana?

Oikea vastaus:

Jopa 10 prosenttia.

5.Miksi ihmiset ostavat nikotiinituotteita?

Oikea vastaus:

Ne auttavat lopettamaan tupakoinnin.

6.Miksi tupakointi on riski korona-aikana?

Oikea vastaus:

Koronataudista voi tulla vakava tupakoinnin takia.

7.Missä oli keskiviikkona Suomen paksuin lumikerros?

Oikea vastaus:

Helsinki-Vantaan lentokentällä.

8.Miksi Helsingissä ja Espoossa romahti kuplahallin katto?

Oikea vastaus:

Hallin katolle satoi niin paksu lumikerros, että katto romahti.

9.Jatkuuko lumisade?

Oikea vastaus:

Ei jatku, torstaina on jo poutaista.

10.Kuinka kireää pakkanen on loppuviikolla?

Oikea vastaus:

Etelässä 10-20 astetta ja pohjoisessa 30-40 astetta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä