Keskiviikko 13.12.2017 (radio)

 

Naton kannatus

Suomen ja Naton liput
Suomalaiset eivät halua Natoon. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Suurin osa suomalaisista ei halua, että Suomi liittyy sotilasliitto Natoon.

Yle teki kyselyn Naton kannatuksesta. Yli 50 prosenttia vastaajista sanoi, että Suomen ei pidä liittyä Natoon.

Naton kannatus on vähentynyt viime vuosina Suomessa. 3 vuotta siten 26 prosenttia suomalaisista oli sitä mieltä, että Suomen pitää liittyä Natoon. Nyt enää 19 prosenttia suomalaisista kannattaa liittymistä.

Suurin osa Euroopan maista kuuluu Natoon, mutta Suomi ja Ruotsi eivät.

Venäjä ei halua, että sotilasliitto Nato kasvaa.

Lucian päivä

Lucia-neidoksi kruunattu Anna-Kajsa Edström Helsingissä lucian päivänä 13. joulukuuta 2017.
Anna-Kajsa Edström on Suomen Lucia 2017. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Keskiviikkona on vietetty Lucian päivää.

Suomen Lucia kruunattiin Helsingin tuomiokirkossa. Hän sai päähän kynttiläkruunun. Lucia tuo valoa pimeään talveen.

Suomen Lucia on tänä vuonna Anna-Kajsa Edström. Hän kulki tuomiokirkosta Helsingin keskustan läpi suuressa kulkueessa.

Lucia on tärkeä ruotsinkielisille suomalaisille eli suomenruotsalaisille. Esimerkiksi monissa ruotsinkielisissä kouluissa vietetään Lucia-juhlaa.

Oppilaitosten syrjintä

Nuori nainen kävelee ylös portaita.
Syrjintä on opiskelijalle vakava asia. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Vieraskieliset opiskelijat kokevat syrjintää ammatillisissa oppilaitoksissa.

Melkein 30 prosenttia vieraskielisistä opiskelijoista on sitä mieltä, että toiset opiskelijat syrjivät tai kiusaavat heitä. Suomen- ja ruotsinkieliset opiskelijat kokevat kiusaamista vähemmän.

Monet vieraskieliset opiskelijat kokevat myös, että opettajat kiusaavat heitä. Se voi antaa heille jopa väärän kuvan Suomesta.

Tiedot ovat Amisbarometrista, johon vastasi melkein 10000 opiskelijaa.

Suomi-koulujen videoprojekti

Paljon onnea suomi -kortti
Terveisiä Torontosta! Torontossa on vanhin Suomi-koulu, joka on toiminnassa. Kuva: Yle

Suomi-koulut ovat tehneet tänä vuonna onnitteluvideoita 100-vuotiaalle Suomelle.

Suomi-koulujen oppilaat ovat suomalaisia lapsia ja nuoria, jotka asuvat ulkomailla. He opiskelevat Suomi-kouluissa Suomen kieltä ja kulttuuria.

Suomi-Seura koordinoi Suomi-koulujen toimintaa, ja koordinaattori Maarit Hyvärinen on tyytyväinen videoprojektiin.

Saimme paljon hienosti tehtyjä videoita Suomi-kouluilta, Hyvärinen kertoo.

Viimeinen onnitteluvideo tulee Toronton Suomi-koulusta. Se on vanhin Suomi-koulu, joka on vielä toiminnassa.

Toronton ja muiden Suomi-koulujen videot löytyvät osoitteesta yle.fi/selkouutiset, sivulta Suomi 100.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä