Keskiviikko 13.2.2019 (radio)

Naisten työt ja miesten työt

Insinööriopiskelija Anna Äijö ja kätilöopiskelija Valtteri Markula.
Insinööriopiskelija Anna Äijö ja kätilöopiskelija Valtteri Markula. Kuva: Markku Pitkänen, Yle

Suomessa elää edelleen jako miesten töihin ja naisten töihin.

Jako näkyy erityisesti suurimmilla koulutusaloilla. Esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan opiskelijoista yli 80 prosenttia on naisia. Tekniikan opinnoissa taas yli 80 prosenttia opiskelijoista on miehiä.

Joissakin ammateissa jako on vielä jyrkempi. On tosi harvinaista, että mies valitsee esimerkiksi kätilön ammatin tai nainen asentajan ammatin.

Joillakin aloilla muutosta on tapahtunut, kun naiset ovat hakeneet aloille, jotka ovat aiemmin olleet miesvaltaisia. Naisten osuus esimerkiksi lääkärin tai lakimiehen ammateissa on kasvanut. Miehet taas hakeutuvat harvemmin naisvaltaisille aloille.

Talvi on tehnyt reikiä maanteihin

Kuoppa asfaltissa
Teissä voi olla kuoppia ja koloja. Kuva: Dalbir Ram / Yle

Väylävirasto varoittaa autoilijoita huonokuntoisista teistä.

Väylävirasto sanoo, että monien teiden asfalttipinnat ovat huonossa kunnossa, koska talven sää on ollut niin vaihtelevaa.

Asfaltti murenee, jos sen pinnassa on halkeamia, joista vesi pääsee sisään. Kun sää pakastuu, vesi jäätyy ja laajenee ja irrottaa samalla paloja asfaltista.

Jo pieni reikä asfaltissa voi rikkoa auton renkaan ja vanteen, jos reikään ajaa liian kovalla vauhdilla, Väylävirasto varoittaa.

Junassa saa matkalipun vain maksukortilla

Konduktööri nousemassa junanvaunuun.
Syyskuun jälkeen junassa ei enää voi ostaa matkalippua käteisellä rahalla. Kuva: Roger Källman / Yle

VR lopettaa matkalippujen käteismyynnin kaukojunissa.

Lippujen käteismyynti loppuu syyskuussa. Sen jälkeen matkalipun voi ostaa junassa vain maksukortilla.

Lähijunissa VR lopetti lipunmyynnin kokonaan kesällä 2017.

Järvien jäät ovat tavallista heikompia

Leo Laukkanen kokeili pilkkimistä nilkkojaan myöten vedessä Kyyvedellä. Saalis jäi haaveeksi.
Leo Laukkanen pilkki Kyyvedellä. Jään päällä oli vettä nilkkoja myöten. Kuva: Anton Jussila

Suomen järvien jäätilanne on huono. Jäät ovat monin paikoin heikompia kuin tavallisesti tähän aikaan vuodesta.

Vahvaa teräsjäätä on vain vähän. Sen päällä on paljon vettä, sohjoa ja lunta. Sohjon takia teräsjää ei pääse vahvistumaan, vaikka välillä on ollut koviakin pakkasia.

Heikko jäätilanne haittaa etenkin kalastajia. .

Suomalaiset arvostavat Yle Areenaa

Areena
78 prosenttia suomalaisista käyttää Yle Areenaa ainakin silloin tällöin. Kuva: Johanna Kannasmaa / Yle

Yle Areena on Suomen arvostetuin verkkobrändi.

Taloustutkimus tekee vuosittain kyselyn verkkobrändeistä. Yle Areena on jo pitkään ollut kotimaisten verkkobrändien ykkönen. Uudessa kyselyssä Areena nousi ykköseksi myös silloin, kun vertailuun otettiin mukaan kansainväliset brändit.

Mukana vertailussa on noin 150 kotimaista ja ulkomaista brändiä.

Yle Areenaa käyttää 78 prosenttia suomalaisista ainakin silloin tällöin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä