Keskiviikko 13.3.2019 (radio)
Boeing -koneita lentokieltoon

Lentoyhtiöt eivät saa enää lentää Boeing 737 MAX 8 -lentokoneilla. Euroopan lentoturvallisuusvirasto määräsi koneet lentokieltoon tiistaina.
2 samanlaista konetta on syöksynyt maahan puolen vuoden aikana. Sen takia lentoviranomaiset epäilevät, että kone ei ole turvallinen.
Norjalaisella Norwegian-lentoyhtiöllä on 18 Boeing-lentokonetta, jotka on määrätty lentokieltoon. Norwegian on joutunut perumaan esimerkiksi Suomesta monta lentoa.
Norwegian aikoo vaatia korvauksia Boeing-lentokoneiden valmistajalta.
Yläkoululaiset lintsaavat paljon
Monessa yläkoulussa on oppilas tai oppilaita, jotka ovat paljon poissa koulusta. Kun oppilas on poissa koulusta ilman lupaa, hän lintsaa.
Lintsaamiseen voi olla monta syytä. Oppilaalla voi olla omia ongelmia tai ehkä kotona on ongelmia. Joskus ei ole mitään erityistä syytä. Koulu ei vain huvita.
Jos oppilas on poissa koulusta ilman lupaa yli 100 tuntia, koulun pitää tehdä oppilaasta lastensuojeluilmoitus.
HSL:n hinnat muuttuvat
Helsingin seudun joukkoliikenteen hinnat muuttuvat huhtikuun lopulla.
27. huhtikuuta Helsingin seudun liikenne HSL ottaa käyttöön uudet hintavyöhykkeet.
HSL on jakanut Helsingin seudun 4 vyöhykkeeseen. Matkan hinta riippuu siitä, kuinka pitkä matka on Helsingin keskustaan.
Osa lipuista kallistuu. Osa lipuista halpenee.
Käytettyjä autoja myydään paljon

Suomeen tuodaan käytettyjä autoja enemmän kuin ennen. Viime vuonna käytettyjä autoja tuotiin Suomeen ennätysmäärä.
Suomeen tuotiin viime vuonna noin 40 000 käytettyä henkilöautoa. Eniten tuotiin autoja, jotka olivat 3 tai 4 vuotta vanhoja.
Suomalaiset kävivät ostamassa käytettyjä autoja etenkin Ruotsista.
Uhanalaisia kaloja ei saa kalastaa

Tulevaisuudessa voi joutua maksamaan ison summan rahaa, jos kalastaa uhanalaisen kalan. Kala on uhanalainen, jos lajin kaloja on jäljellä enää tosi vähän.
Eduskunta on hyväksynyt kalastuslain muutoksen. Lakiuudistus määrää, että kalan arvo pitää korvata valtiolle, jos kalastaa uhanalaisen kalan.
Jos esimerkiksi kalastaa järvilohiemon, siitä pitää maksaa valtiolle ehkä jopa 7000 euroa.
Uusi laki tulee voimaan toukokuun alussa.