Keskiviikko 13.3.2019 (radio)


Boeing -koneita lentokieltoon

Norwegianin Boeing 737-8 MAX -lentokone.
Boeing 737 MAX 8 -lentokone. Kuva: AOP

Lentoyhtiöt eivät saa enää lentää Boeing 737 MAX 8 -lentokoneilla. Euroopan lentoturvallisuusvirasto määräsi koneet lentokieltoon tiistaina.

2 samanlaista konetta on syöksynyt maahan puolen vuoden aikana. Sen takia lentoviranomaiset epäilevät, että kone ei ole turvallinen.

Norjalaisella Norwegian-lentoyhtiöllä on 18 Boeing-lentokonetta, jotka on määrätty lentokieltoon. Norwegian on joutunut perumaan esimerkiksi Suomesta monta lentoa.

Norwegian aikoo vaatia korvauksia Boeing-lentokoneiden valmistajalta.

Yläkoululaiset lintsaavat paljon

Poika lakki päässä.
Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Monessa yläkoulussa on oppilas tai oppilaita, jotka ovat paljon poissa koulusta. Kun oppilas on poissa koulusta ilman lupaa, hän lintsaa.

Lintsaamiseen voi olla monta syytä. Oppilaalla voi olla omia ongelmia tai ehkä kotona on ongelmia. Joskus ei ole mitään erityistä syytä. Koulu ei vain huvita.

Jos oppilas on poissa koulusta ilman lupaa yli 100 tuntia, koulun pitää tehdä oppilaasta lastensuojeluilmoitus.

HSL:n hinnat muuttuvat

Pelkistetty kartta HSL vyöhykkeistä.
HSL:n uusi hintajärjestelmä perustuu vyöhykkeisiin. Niitä on 4 eli A, B, C ja D. Kuva: Yle Uutisgrafiikka / HSL

Helsingin seudun joukkoliikenteen hinnat muuttuvat huhtikuun lopulla.

27. huhtikuuta Helsingin seudun liikenne HSL ottaa käyttöön uudet hintavyöhykkeet.

HSL on jakanut Helsingin seudun 4 vyöhykkeeseen. Matkan hinta riippuu siitä, kuinka pitkä matka on Helsingin keskustaan.

Osa lipuista kallistuu. Osa lipuista halpenee.

Käytettyjä autoja myydään paljon

Esillä käytettyjä autoja Veholla.
Monet ostavat 3 - 4 vuotta vanhan auton. Kuva: Mikko Koski / Yle

Suomeen tuodaan käytettyjä autoja enemmän kuin ennen. Viime vuonna käytettyjä autoja tuotiin Suomeen ennätysmäärä.

Suomeen tuotiin viime vuonna noin 40 000 käytettyä henkilöautoa. Eniten tuotiin autoja, jotka olivat 3 tai 4 vuotta vanhoja.

Suomalaiset kävivät ostamassa käytettyjä autoja etenkin Ruotsista.

Uhanalaisia kaloja ei saa kalastaa

Vuoksen vesistöalueen järvilohi on äärimmäisen uhanalainen. Kuvassa Saimaan järvilohi.
Esimerkiksi Saimaan järvilohi on uhanalainen kala. Kuva: Tapio Gustafsson / Kalatalouden Keskusliitto

Tulevaisuudessa voi joutua maksamaan ison summan rahaa, jos kalastaa uhanalaisen kalan. Kala on uhanalainen, jos lajin kaloja on jäljellä enää tosi vähän.

Eduskunta on hyväksynyt kalastuslain muutoksen. Lakiuudistus määrää, että kalan arvo pitää korvata valtiolle, jos kalastaa uhanalaisen kalan.

Jos esimerkiksi kalastaa järvilohiemon, siitä pitää maksaa valtiolle ehkä jopa 7000 euroa.

Uusi laki tulee voimaan toukokuun alussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä