Keskiviikko 13.5.2020 (radio)

Yle kysyi koulujen avaamisesta

Kouluissa palataan lähiopetukseen torstaina 14.5. Mitä mieltä olet päätöksestä?
Kuva: Otso Ritonummi / Yle

Peruskoululaisten paluu lähiopetukseen jakaa mielipiteitä. Yle kysyi asiasta.

44 prosenttia suomalaisista kannattaa hallituksen päätöstä avata koulut. Vastustajia on 43 prosenttia.

Naiset kannattavat koulujen avaamista enemmän kuin miehet. Naisista 46 prosenttia kannattaa koulujen avaamista.

Miehistä 47 prosenttia ilmoitti, että päätös koulujen avaamisesta oli väärä. 43 prosenttia kannatti päätöstä.

Tutkimuksen teki Taloustutkimus. Lähiopetus alkaa torstaina.

Nikotiinipussit herättävät huolta

nuuskarasia
Nikotiinipussit sisältävä nikotiinia jopa 2 kertaa enemmän kuin nuuska. Kuva: Juha Heikanen / Yle

Tulli ja terveysviranomaiset ovat huolissaan vahvoista nikotiinipusseista. Niiden käyttö yleistyy Suomessa.

Nikotiinipusseja käytetään kuten nuuskaa, mutta ne eivät sisällä tupakkaa. Pussit voivat olla 2 kertaa vahvempia kuin tupakkanuuska.

Vahvoja nikotiinipusseja tuodaan Suomeen muun muassa Virosta. Virossa niitä saa myydä vapaasti. Suomessa vahvojen nikotiinipussien myynti on kielletty.

Nikotiininuuska on tupakkajättien uusi hittituote. Ylen tiedot kertovat, että nikotiininuuskaa myydään jo 14 EU-maassa. Pelkästään Tallinnassa on noin 200 myyntipistettä.

Nikotiinia tulee Suomeen turistien ja postimyynnin kautta.

Naisten terveyttä aletaan selvittää

Näytteitä koeputkissa.
Naisten terveydestä on liian vähän tutkimustietoa. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Naisten terveydestä kerätään uutta tietoa. Oulussa ja Helsingissä tehdään laaja terveystutkimus. Siihen kutsutaan 4500 suomalaisnaista, jotka ovat syntyneet vuonna 1986.

Tavoite on saada tietoa esimerkiksi gynekologisten tekijöiden eli naistentautien vaikutuksista terveyteen.

Naisilla on vaivoja, joista tarvitaan lisää tutkimustietoa. Niitä ovat esimerkiksi ulkosynnyttimien kipu ja vatsalihasten erkauma.

Aiemmin rahoituksen puute ja häveliäisyys ovat hidastaneet naisten terveyden tutkimusta.

Korkeakouluihin tulee ehkä lisäpaikkoja

Helsingin yliopiston kirjasto
Helsingin yliopiston kirjasto. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Korkeakoulut ja yliopistot ottavat ehkä ylimääräisiä opiskelijoita. Tarkoitus on vähentää nuorisotyöttömyyttä koronaepidemian jälkeen.

Aloituspaikkoja piti lisätä ensi vuoden opiskelijahaussa. Koronatilanteen takia osa ensi vuoden lisäpaikoista voi siirtyä jo tällä vuodelle.

Korkeakoulut tekevät ratkaisuja itsenäisesti. Siksi aloituspaikkoja ei lisätä kaikissa korkeakouluissa yhtä paljon.

Eilen työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Jari Gustafsson vetosi A-studiossa korkeakouluihin. Gustafsson toivoi, että korkeakoulut osallistuvat koronatalkoisiin lisäämällä aloituspaikkoja.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä