Keskiviikko 13.6.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä Helsingin isossa oikeudenkäynnissä käsitellään?

Oikea vastaus:

Sananvapautta ja vihapuhetta.

2.Kuinka monta MV-sivustoon liittyvää rikosilmoitusta on tehty?

Oikea vastaus:

90.

3.Millaisen ilmoituksen voi tehdä, jos lapsi ei osallistu esimerkiksi koulutunnille?

Oikea vastaus:

Lastensuojeluilmoituksen.

4.Ovatko lastensuojeluilmoitukset vähentyneet?

Oikea vastaus:

Eivät ole. Ne ovat lisääntyneet.

5.Mitä asiantuntijat sanovat lastensuojeluilmoituksista?

Oikea vastaus:

He sanovat, että ihmiset tekevät lastensuojeluilmoituksia myös liian herkästi.

6.Kuinka suuri osa suomalaisista luottaa poliisiin?

Oikea vastaus:

95 prosenttia.

7.Mitä poliisi voi ihmisten mielestä tehdä paremmin?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi pidätystilanteet ja järjestyshäiriöt voi hoitaa paremmin kuin nyt.

8.Mihin Jemenissä on hyökätty?

Oikea vastaus:

Hodeidaan.

9.Kuinka paljon ihmisiä asuu Hodeidan kaupungissa?

Oikea vastaus:

600 000.

10.Mitä YK pelkää?

Oikea vastaus:

YK pelkää, että hyökkäys aiheuttaa Jemenissä katastofin.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä