Keskiviikko 13.6.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä Helsingin isossa oikeudenkäynnissä käsitellään?

Oikea vastaus:

Sananvapautta ja vihapuhetta.

2.Kuinka monta MV-sivustoon liittyvää rikosilmoitusta on tehty?

Oikea vastaus:

90.

3.Millaisen ilmoituksen voi tehdä, jos lapsi ei osallistu esimerkiksi koulutunnille?

Oikea vastaus:

Lastensuojeluilmoituksen.

4.Ovatko lastensuojeluilmoitukset vähentyneet?

Oikea vastaus:

Eivät ole. Ne ovat lisääntyneet.

5.Mitä asiantuntijat sanovat lastensuojeluilmoituksista?

Oikea vastaus:

He sanovat, että ihmiset tekevät lastensuojeluilmoituksia myös liian herkästi.

6.Kuinka suuri osa suomalaisista luottaa poliisiin?

Oikea vastaus:

95 prosenttia.

7.Mitä poliisi voi ihmisten mielestä tehdä paremmin?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi pidätystilanteet ja järjestyshäiriöt voi hoitaa paremmin kuin nyt.

8.Mihin Jemenissä on hyökätty?

Oikea vastaus:

Hodeidaan.

9.Kuinka paljon ihmisiä asuu Hodeidan kaupungissa?

Oikea vastaus:

600 000.

10.Mitä YK pelkää?

Oikea vastaus:

YK pelkää, että hyökkäys aiheuttaa Jemenissä katastofin.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä