Keskiviikko 13.6.2018 (radio)

MV-sivuston oikeudenkäynti alkoi

MV-julkaisun perustaja Ilja Janitskin Helsingin käräjäoikeudessa 13. kesäkuuta
MV-lehden perustaja Ilja Janitskin oikeudessa. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Helsingissä on alkanut tänään iso oikeudenkäynti, jossa käsitellään sananvapautta ja vihapuhetta. Oikeudessa on syytettynä internetin MV-sivuston perustaja Ilja Janitskin. Syyttäjä haluaa, että Janitskin tuomitaan yli puolentoista vuoden vankeuteen.

Tuomiota vaaditaan, koska syyttäjän mukaan MV-sivustolla julkaistiin valheita yhdestä toimittajasta. Syyttäjän mielestä MV-sivustolla myös pilkattiin esimerkiksi juutalaisia ja tummaihoisia uskonnon tai ihonvärin takia.

MV-sivustoon liittyviä rikosilmoituksia on tehty 90.

Lastensuojeluilmoitusten määrä on kasvanut

Onni Westlund katselee jokea.
Lastensuojeluilmoituksia tehdään nykyään paljon. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Kaikkien lasten elämä ei ole Suomessa hyvää. Osa lapsista voi huonosti esimerkiksi silloin, kun vanhemmille tulee ero.

Kun lapsi voi huonosti, voi lastensuojelu auttaa. Apua voi saada, jos tehdään lastensuojeluilmoitus.

Lastensuojeluilmoituksia tehdään nyt paljon enemmän kuin ennen. Ilmoituksista on syntynyt jopa ruuhkaa.

Ilmoitus voidaan tehdä, jos lapsi ei ole esimerkiksi koulutunnilla. Nyt asiantuntijat ovat sitä mieltä, että ihmiset tekevät lastensuojeluilmoituksia myös liian herkästi.

Suomalaiset luottavat vahvasti poliisiin

poliisiauto ja ihmisiä suojatiellä
Suomalaisten luottamut poliisiin on säilynyt vahvana. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Suomalaisten usko poliisiin on vahvaa. Uuden tutkimuksen mukaan suomalaisista 95 prosenttia luottaa poliisiin. Tutkimuksen mukaan ihmiset ajattelevat kuitenkin yhä useammin, että poliisissa on esimerkiksi korruptiota eli lahjontaa.

Ihmisiltä kysyttiin myös, millaisia virheitä poliisi tekee. Vastattiin esimerkiksi, että pidätystilanteet ja järjestyshäiriöt poliisi voi hoitaa paremmin kuin nyt.

Poliisia arvosteltiin myös esimerkiksi maahanmuuttajien kohtelusta.

Jemenissä hyökättiin tärkeään kaupunkiin

Jemeniläisiä sotilaita Maribissa.
Jemeniläisiä sotilaita Maribissa viime tammikuussa. Kuva: Soliman Alnowab / EPA

Jemenin sota pahenee. Saudi-Arabian johtamat joukot ovat hyökänneet Jemenin hallituksen joukkoja vastaan tärkeässä Hodeidan kaupungissa.

Hodeida on satamakaupunki. Siellä asuu noin 600 000 ihmistä. Hodeidan kautta on viety paljon apua jemeniläisille. Ennen sotaa Hodeidan kautta tuotiiin yli 70 prosenttia Jemenin ruoasta ja polttoaineesta.

Nyt YK pelkää, että hyökkäys Hodeidaan aiheuttaa Jemenissä katastrofin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä