Kaikki talviolympialaisista!

Keskiviikko 13.9.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Minkälaisten asioiden takia ihmiset soittavat hätäkeskuksiin?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi jos he kuulevat meteliä tai näkevät ihmisiä, jotka näyttävät epäilyttäviltä.

2.Hätäkeskukset sanovat, että Turun tapahtumien jälkeen ihmiset ylireagoivat. Mitä se tarkoittaa?

Oikea vastaus:

Ihmiset huolestuvat ja soittavat hätäkeskukseen turhan takia.

3.Minkä takia kuntien voi olla vaikeaa saada lähiruokaa kouluihin ja päiväkoteihin?

Oikea vastaus:

Hankintalain takia. Laki määrää, että isot ostot pitää kilpailuttaa.

4.Mitä kilpailuttaminen tarkoittaa?

Oikea vastaus:

Kunta pyytää tarjoukset siitä tuotteesta tai palvelusta, jonka se haluaa ostaa. Halvin tarjous voittaa.

5.Millä tavalla kunta voi parantaa esimerkiksi lähileipomon mahdollisuuksia voittaa tarjouskilpailu?

Oikea vastaus:

Kunta voi esimerkiksi sanoa, että se haluaa ostaa niin tuoretta leipää, että leipä on vielä lämmintä.

6.Miksi Evitskogin vastaanottokeskus aiotaan sulkea?

Oikea vastaus:

Vastaanottokeskusten tarve on vähentynyt.

7.Mihin Evitskogin asukkaat aiotaan siirtää?

Oikea vastaus:

Espooseen tai Kauhavalle.

8.Mitä asukkaat sanovat asiasta?

Oikea vastaus:

He eivät halua lähteä pois Evitskogista.

9.Millä eri kielillä Espoon virastoissa voi asioida tulevaisuudessa?

Oikea vastaus:

Suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

10.Minkä takia monien allergisten ihmisten oireet nyt helpottavat?

Oikea vastaus:

Kesän allergia-aika loppuu eli heinien kukinta on tältä kesältä ohi.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä