Keskiviikko 13.9.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Minkälaisten asioiden takia ihmiset soittavat hätäkeskuksiin?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi jos he kuulevat meteliä tai näkevät ihmisiä, jotka näyttävät epäilyttäviltä.

2.Hätäkeskukset sanovat, että Turun tapahtumien jälkeen ihmiset ylireagoivat. Mitä se tarkoittaa?

Oikea vastaus:

Ihmiset huolestuvat ja soittavat hätäkeskukseen turhan takia.

3.Minkä takia kuntien voi olla vaikeaa saada lähiruokaa kouluihin ja päiväkoteihin?

Oikea vastaus:

Hankintalain takia. Laki määrää, että isot ostot pitää kilpailuttaa.

4.Mitä kilpailuttaminen tarkoittaa?

Oikea vastaus:

Kunta pyytää tarjoukset siitä tuotteesta tai palvelusta, jonka se haluaa ostaa. Halvin tarjous voittaa.

5.Millä tavalla kunta voi parantaa esimerkiksi lähileipomon mahdollisuuksia voittaa tarjouskilpailu?

Oikea vastaus:

Kunta voi esimerkiksi sanoa, että se haluaa ostaa niin tuoretta leipää, että leipä on vielä lämmintä.

6.Miksi Evitskogin vastaanottokeskus aiotaan sulkea?

Oikea vastaus:

Vastaanottokeskusten tarve on vähentynyt.

7.Mihin Evitskogin asukkaat aiotaan siirtää?

Oikea vastaus:

Espooseen tai Kauhavalle.

8.Mitä asukkaat sanovat asiasta?

Oikea vastaus:

He eivät halua lähteä pois Evitskogista.

9.Millä eri kielillä Espoon virastoissa voi asioida tulevaisuudessa?

Oikea vastaus:

Suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

10.Minkä takia monien allergisten ihmisten oireet nyt helpottavat?

Oikea vastaus:

Kesän allergia-aika loppuu eli heinien kukinta on tältä kesältä ohi.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kesäinen vaaramaisema. Metsää ja järvi.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Neljä lasta vihreässä pahvi-ikkunassa, jonka reunoille on askarreltu pahvisia sydämiä.

1.Zürich 2.Dubai 3. Vancouver 4.Kos 5.Tartto 6.Varsova 7.Tokio 8.Basel 9.Cambridge 10.Perth 11.Kiel 12.Singapore 13.Dublin 14.Limassol 15.Piilaakso 16.Barcelona 17.Kuala Lumpur 18.Rethymnon 19.Teksas 20.Wroclaw 21.Croydon

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä