Keskiviikko 13.9.2017 (radio)

Hätäkeskuksiin soitetaan usein turhaan

Keski-Suomen hätäkeskus lopetti toimintansa marraskuussa 2014.
Etenkin Turun puukkoiskun jälkeen hätäkeskukset ovat saaneet paljon turhia soittoja. Kuva: Jani Ilola / Yle

Hätäkeskuksiin tulee paljon turhia soittoja. Soittoja on tullut etenkin Turun puukotusiskun jälkeen.

Ihmiset soittavat hätäkeskuksiin, kun he esimerkiksi kuulevat meteliä. Jotkut soittavat, jos he näkevät ihmisiä, jotka näyttävät epäilyttäviltä.

Hätäkeskukset kertovat, että monet ihmiset ylireagoivat eli huolestuvat ja soittavat turhan takia.

Hankintalaki voi olla hankala

Kouluruokailua.
Kouluruoka ei aina ole lähiruokaa. Kuva: Hanna Othman / Yle

Monet kunnat haluavat tarjota lähiruokaa kouluissa ja päiväkodeissa. Se on kuitenkin vaikeaa hankintalain takia.

Hankintalain takia kunnat eivät voi ostaa esimerkiksi lihaa ja perunoita suoraan oman kunnan maanviljelijöiltä, vaan ostot täytyy kilpailuttaa.

Kilpailuttamisessa pyydetään tarjouksia ja kunnan täytyy ottaa niistä halvin. Kilpailuttamisessa ei saa sanoa, että vain oman kunnan tuotteet kelpaavat.

Kunta voi kuitenkin sanoa, että se haluaa ostaa esimerkiksi niin tuoretta leipää, että se on vielä lämmintä. Silloin lähileipomolla on hyvä mahdollisuus voittaa tarjouskilpailu.

Turvapaikanhakijat eivät halua lähteä Evitskogista

Evitskogin vastaanottokeskuksen asukkaita osoittamassa mieltään vokin lopettamista vastaan.
Evitskogin vastaanottokeskuksen asukkaat eivät halua lähteä pois Kirkkonummelta. Kuva: Yle / Antti Kolppo

Evitskogin vastaanottokeskus Kirkkonummella suljetaan. Maahanmuuttovirasto vähentää vastaanottokeskuksia, koska niiden tarve on vähentynyt.

Evitskog on yksi Suomen suurimmista vastaanottokeskuksista. Siellä on asunut yli 300 turvapaikanhakijaa.

Asukkaita on ollut tarkoitus siirtää Espooseen ja Kauhavalle Etelä-Pohjanmaalle. Suurin osa turvapaikanhakijoista ei kuitenkaan halua lähteä pois Kirkkonummelta.

Englannista tulee Espoon asiointikieli

Espoon vaakuna
Espoossa voi tulevaisuudessa asioida suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Kuva: YLE Helsinki

Espoon kaupunki aikoo tehdä englannin kielestä kaupungin virallisen asiointikielen.  Englannin kielestä tulee Espoon 3. asiointikieli suomen ja ruotsin kielen rinnalle.

Tulevaisuudessa kaikki kaupungin palvelut ja lomakkeet saa suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

Espoon asukkaista yli 14 prosenttia puhuu äidinkielenä jotain muuta kieltä kuin suomea tai ruotsia.

Allergikkojen oireet helpottavat

Allerginen niistää.
Allergiset ihmiset saavat kasvien siitepölystä esimerkiksi nuhaa. Kuva: AOP

Kesän allergia-aika loppuu.

Kesän lopussa ilmassa on ollut vielä heinien siitepölyä, mutta nyt heinien kukinta loppuu. Siksi myös allergisten ihmisten oireet loppuvat. Allergiset ihmiset saavat kasvien siitepölystä esimerkiksi nuhaa.

Allergiaoireita voivat kuitenkin saada vielä ihmiset, joilla on homeallergia. Turun yliopisto kertoo, että ilmassa on pieniä määriä homesienten itiöitä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Tyttö piirtää Suomen lippua

Suomi 100: Suomalainen juttu

Koira vaaleanpunaisessa hupputakissa.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Iloisia ihmisiä kattoterassilla.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8 Osa 9 Osa 10

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä