Keskiviikko 1.4.2020 (radio)

Suomi lisää koronaviruksen testaamista

PerkinElmer Wallacin työntekijöitä Turun toimipisteessä.
Koronatestikittejä pakataan PerkinElmer Wallacin tehtaalla Turussa. Kuva: Paula Collin / Yle

Suomi tekee aiempaa enemmän koronavirustestejä.

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru kertoo, että Suomessa tehdään jatkossa paljon enemmän testejä kuin aiemmin.

Nyt testataan 2 500 näytettä päivässä. Jatkossa testejä tehdään ainakin kaksinkertainen määrä.

Ravintolat menevät kiinni lauantaina

La Famiglia ravintolan ravintolapöytä Jumbossa.
Ravintoloiden pitää mennä kiinni lauantaina 4. huhtikuuta. Kuva: Eleni Paspatis / Yle

Ravintolat ja baarit menevät viikonloppuna kiinni koronaviruksen takia. Ravintoloiden pitää mennä kiinni lauantaina 4. huhtikuuta. Hallituksen määräys on voimassa toukokuun loppuun asti.

Ravintolan sisällä ei saa olla asiakkaita, mutta ruokaa saa myydä ulos ravintolasta. Määräys ei koske työpaikkojen ravintoloita tai esimerkiksi koulujen ja sairaaloiden ruokaloita.

Moni ravintola ja kahvila on jo nyt kiinni.

Koronavirus piinaa Espanjaa

Kaksi hoitohenkilöstöön kuuluvaa seisoo sairaalan edustalla Madridissa.
Kaksi hoitohenkilöstöön kuuluvaa seisoo sairaalan edustalla Madridissa. Kuva: Pierre-Philippe Marcou / AFP

Espanjassa koronavirukseen kuolee enemmän ihmisiä kuin ennen. Viranomaiset kertovat, että tautiin kuoli vuorokauden aikana yli 860 ihmistä. Tämä on ennätysmäärä.

Yhteensä Espanjassa koronavirukseen on kuollut yli 9 000 ihmistä. Tartuntoja on yli 100 000.

Mieliala paranee luonnossa

Kuvassa on aurinkoinen mäntymetsä.
Ulkoilulla on positiivisia vaikutuksia mielialaan. Kuva: Silja Viitala / Yle

Tampereen yliopistossa tutkitaan, millaista ihmisten arki on nyt koronaepidemian aikana.

Tutkija Kirsi Salonen sanoo, että ulkoilu on tärkeää. Ulkona ihmiselle tulee parempi mieli. Mieliala parantuu ehkä jo siitä, että vain katsoo kotona ulos ikkunasta.

Ulkoilu on nyt vielä tärkeämpää kuin aikaisemmin, koska moni muu asia on kielletty.

Suomessa on helppo mennä luontoon. Tutkimukset kertovat, että stressi vähenee luonnossa.

Maaliskuu oli lämmin

Purjelautailija surffaa Kallahdenselällä maaliskuussa.
Purjelautailija surffaa Kallahdenselällä maaliskuussa. Kuva: Mikko Ahmajärvi / Yle

Suomessa oli maaliskuussa lämpimämpää kuin yleensä.

Ilmatieteen laitos kertoo, että maaliskuun lämpötila oli etelässä keskimäärin lähes +3 astetta. Pohjois-Lapissa keskilämpötila oli -6 astetta. Keskilämpötila oli maan etelä- ja keskiosissa harvinaisen korkea.

Maaliskuun ylin lämpötila mitattiin Mäntsälän Hirvivaarassa. Siellä oli maaliskuun 26. päivä lämmintä 12,6 astetta.

Lapissa oli maaliskuussa harvinaisen paljon lunta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.05.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä