Keskiviikko 14.4.2021 (radio)

Astra Zenecan rokote

Astra Zeneca -rokotetta valmistava sairaanhoitajat Porvoon rokotuskeskuksessa. 18.3.2021.
Sairaanhoitajat valmistelivat Astra Zeneca -rokotetta Porvoon rokotuskeskuksessa 18. maaliskuuta 2021. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Astra Zenecan koronarokotetta ei vielä anneta Suomessa alle 65-vuotiaille. Viranomainen kertoo, että rokotuksia jatketaan yli 65-vuotiailla.

Astra Zenecan rokote aiheuttaa ehkä veritukoksia. Veritukokset ovat kuitenkin erittäin harvinaisia. Veritukoksia on todettu nuorilla ihmisillä.

Astra Zenecan rokotetta ei ole annettu moneen viikkoon alle 65-vuotiaille.

Ravintolat

Kahvila suljettu kokonaan poikkeusolojen vuoksi.
Ravintolat ja kahvilat saavat avata ovensa maanantaina kolme viikkoa jatkuneen sulkutilan jälkeen. Anniskelun pitää kuitenkin lopettaa kello 17. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Ravintolat aukeavat taas maanantaina.

Ravintoloita rajoitetaan kuitenkin tiukasti myös ensi viikolla. Ylen tiedot kertovat, että joissakin maakunnissa alkoholin myynti pitää lopettaa kello 17. Baarit pitää laittaa kiinni kello 18 ja ruokaravintolat kello 19. Nämä rajoitukset tulevat ainakin Uudellemaalle ja Varsinais-Suomeen.

Hallitus ei ole vielä päättänyt uusista ravintoloiden rajoituksista. Hallitus neuvottelee muun muassa ravintoloiden aukioloaikojen rajoituksista keskiviikkona illalla. Päätös tehdään myöhemmin tällä viikolla.

Ravintolat ovat olleet kiinni 6 viikkoa suuressa osassa Suomea.

Huippukokous?

Yhdysvaltain entinen varapresidentti Joe Biden ja Venäjän pääministeri Vladimir Putin tapasivat Moskovassa vuonna 2011.
Yhdysvaltain entinen varapresidentti Joe Biden ja Venäjän pääministeri Vladimir Putin tapasivat Moskovassa vuonna 2011. Kuva: Maxim Shipenkov / AOP

Suomi on valmis järjestämään Venäjän ja USA:n huippukokouksen.

Tasavallan presidentin kansliasta kerrotaan Iltalehdelle, että Suomi voi järjestää Vladimir Putinin ja Joe Bidenin huippukokouksen Suomessa. Suomi on kertonut USA:lle ja Venäjälle, että huippukokous voi olla Suomessa.

Biden on ehdottanut Putinille tapaamista jossakin maassa. Huippukokouksesta ei vielä ole päätetty mitään.

Putin tapasi USA:n edellisen presidentin Donald Trumpin Helsingissä vuonna 2018.

Rauman telakka

Laivan kölin osa
Rauman telakka. Kuva: Tapio Termonen / Yle

Rauman telakka rakentaa 2 uutta laivaa.

Tasmanialainen laivafirma on tilannut Rauman telakalta 2 uutta autolauttaa. Rauman telakka aloittaa laivojen rakentamisen ensi vuoden keväällä.

Rauman telakalta on nyt tilattu yhteensä 4 laivaa. Laivojen rakentaminen antaa töitä isolle joukolle ihmisiä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä