Keskiviikko 14.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

EU:n ilmastopaketti

EU:n ilmastotavoitteiden lehdistötilaisuus Brysselissä.
EU-komissio kertoi ilmastopaketista keskiviikkona. Kuva: Dursun Aydemir / AOP

Keskiviikko on ollut tärkeä päivä Euroopan unionin ilmastopolitiikalle.

EU-komissio julkaisi ison ilmastopaketin. Ilmastopaketti kertoo, miten EU aikoo estää ilmastonmuutosta.

EU:n tavoite on vähentää kivihiilen ja öljyn käyttöä, koska ne lämmittävät ilmastoa. Esimerkiksi lentokoneiden ja laivojen pitää käyttää enemmän polttoaineita, joita ei ole tehty öljystä.

Ilmastopaketti vaikuttaa suoraan myös tavallisten ihmisten elämään. Tarkoitus on esimerkiksi, että uusia bensa-autoja ei enää myydä vuoden 2035 jälkeen.

Teollisuudessa ilmastopaketti kiristää päästökauppaa. Se tarkoittaa, että saastuttaminen maksaa tehtaille enemmän kuin ennen. Siksi niiden kannattaa hankkia tekniikkaa, joka saastuttaa vähemmän.

Seuraavaksi EU-maat ja EU-parlamentti alkavat neuvotella ilmastopaketista.

Suomen koronaluvut

Hoitaja otti nenä-nielunäytettä Mehiläisen drive-in-testausasemalla Helsingissä 2. heinäkuuta.
Monet ovat käyneet koronatestissä myös kesällä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on kertonut, että Suomessa on 2 uutta koronakuolemaa.

Suomessa on kuollut yhteensä 978 ihmistä koronan takia.

Uusia koronatartuntoja on melkein 400.

Koronatodistukset

Omakanta-palvelusta tulostettu koronatodistus rokotustietoineen.
Suomalaisetn koronatodistukset löytyvät Omakanta-palvelusta. Kuva: Silja Viitala / Yle

Kaikki koronatodistukset löytyvät nyt Omakanta-palvelusta.

Nyt myös EU:n koronatestitodistus on Omakanta-palvelussa. Osoite on kanta.fi.

Jos suomalainen on sairastanut koronataudin, todistus siitä tulee myös Omakanta-palveluun.

Jo kesäkuussa Suomessa otettiin käyttöön Euroopan unionin koronarokotustodistus. Tieto koronarokotuksesta tulee Omakanta-palveluun viimeistään 5 päivää rokotuksen jälkeen.

Ihmiset tarvitsevat koronatodistuksia ulkomaanmatkojen aikana.

Ennätyspitkä hellejakso

Hellepäivää vietettiin Helsingissä Marjaniemen uimarannalla.
Kuumaa on! Kuva: Tiina Jutila / Yle

Kouvolassa on tehty uusi sääennätys.

Keskiviikko oli Kouvolan Anjalan mittausasemalla 27. peräkkäinen hellepäivä. Samalla mittausasemalla on siis mitattu yli 25 astetta joka päivä jo 27 päivän ajan. Se on uusi ennätys.

Ylen meteorologi Matti Huutonen sanoo, että ennätys voi vielä parantua. Helle jatkuu sunnuntaihin asti, ja Kouvolassa peräkkäisiä hellepäiviä voi tulla yli 30.

Matti Huutonen kertoo myös, että viikon kuumin päivä on torstai. Lämpötila voi olla jopa 33 tai 34 astetta.

Ensi viikolla sää kuitenkin muuttuu. Lämpötila laskee lähelle 20 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä