Keskiviikko 14.8.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä valtion budjetista saa tietää?

Oikea vastaus:

Budjetti kertoo, miten valtio kerää ja käyttää rahaa.

2.Kuinka suuret menot valtiolla on ensi vuonna, jos budjettiehdotus hyväksytään?

Oikea vastaus:

57 miljardia euroa.

3.Mitä veroja aiotaan nostaa?

Oikea vastaus:

Haittaveroja, eli esimerkiksi bensan ja tupakan veroja.

4.Millä uudella tavalla kirurgit ovat leikanneet lapsipotilaita?

Oikea vastaus:

Robottien avulla.

5.Missä leikkaukset tehtiin?

Oikea vastaus:

Meilahden sairaalassa.

6.Mitä hyötyä uudesta leikkaustavasta on lapsipotilaille?

Oikea vastaus:

Leikkaushaavat ovat pienempiä ja kipua leikkauksen jälkeen on vähemmän. Lapset myös paranevat nopeammin.

7.Mikä on usein syynä oikeudenkäynnin perumiseen?

Oikea vastaus:

Ihmiset, esimerkiksi todistajat, eivät viitsi tulla paikalle.

8.Mitä haittaa oikeudenkäynnin perumisesta on?

Oikea vastaus:

Rahaa kuluu turhaan, ja rikoksen uhrin kärsimys jatkuu.

9.Voiko oikeus nykyään käsitellä rikosjuttua, jos syytetty ei ole paikalla?

Oikea vastaus:

Kyllä voi.

10.Mikä uhkaa banaaneja?

Oikea vastaus:

Panamantauti.

11.Miten tauti on muuttunut?

Oikea vastaus:

Se osaa nyt tarttua myös Cavendish-lajikkeen banaaneihin.

12.Onko panamantauti levinnyt uusille alueille?

Oikea vastaus:

Kyllä on, Latinalaiseen Amerikkaan.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä