Keskiviikko 14.8.2019 (radio)


Budjettiehdotus

Valtiovarainministeri Mika Lintilä (keskellä oik.) vuoden 2020 talousarvioehdotuksen neuvotteluiden infotilaisuudessa Espoossa 13. elokuuta
Ministeri Mika Lintilä kertoi budjettiehdotuksesta toimittajille. Kuva: Martti Kainulainen

Valtiovarainministeriön budjettiehdotus on valmis. Budjetti kertoo, miten valtio kerää ja käyttää rahaa.

Budjettiehdotuksessa valtion menot ovat ensi vuonna 57 miljardia euroa.

Lisää rahaa luvataan esimerkiksi korkeakouluille. Myös pieniä eläkkeitä aiotaan nostaa.

Palkkaverot eivät paljon muutu, mutta haittaveroja nostetaan. Se tarkoittaa, että esimerkiksi bensa ja tupakka kallistuvat.

Hallitus käsittelee budjettiehdotuksen syyskuussa. Sen jälkeen eduskunta päättää budjetista.

Robottileikkaukset

Uusi lastensairaala
Leikkauksen jälkeen lapsia hoidettiin Uudessa lastensairaalassa Helsingissä. Kuva: Kimmo Hiltunen / Yle

Helsingissä on tehty uudenlaisia leikkauksia lapsipotilaille. Kirurgit leikkasivat 5 lasta robottien avulla.

Lapset leikattiin Meilahden sairaalassa. Sen jälkeen heitä hoidettiin Helsingin Uudessa lastensairaalassa.

Lääkäri Niklas Pakkasjärvi kertoo, että robottikirurgiasta on paljon hyötyä. Leikkaushaavat ovat pienempiä ja kipua leikkauksen jälkeen on vähemmän. Lapset myös paranevat nopeammin kuin tavallisen leikkauksen jälkeen, Pakkasjärvi sanoo.

Oikeudenkäynnit

Oikeussali
Oikeudenkäynti perutaan, jos osalliset eivät tule paikalle. Kuva: Antti Eintola / Yle

Suomessa perutaan tuhansia oikeudenkäyntejä vuodessa.

Usein syynä on se, että ihmiset eivät viitsi tulla paikalle. Oikeudenkäynti ei onnistu, jos esimerkiksi todistaja puuttuu.

Kun oikeudenkäynti perutaan, rahaa kuluu turhaan. Myös rikoksen uhrin kärsimys jatkuu, kun asian käsittely pitkittyy.

Tämän vuoden alussa tuli kuitenkin voimaan uusi määräys: Oikeus voi käsitellä joitakin rikosjuttuja, vaikka syytetty eli rikoksen mahdollinen tekijä ei ole paikalla.

Banaanit

Banaaneja
Banaaniviljelmillä kasvaa Cavendish-lajikkeen banaaneja. Kuva: AOP

Maailman banaanit ovat vaarassa. Syynä on panamantauti. Se on kasvitauti, joka tuhoaa banaaniviljelmiä.

Tähän asti panamantauti ei ole tarttunut Cavendish-lajikkeeseen, jota banaaniviljelmillä on eniten. Nyt panamantauti on kuitenkin muuttunut, ja se tarttuu myös Cavendish-lajikkeen banaaneihin.

Huolestuttavaa on myös, että panamantauti on levinnyt Latinalaiseen Amerikkaan asti. Siellä kasvaa iso osa maailman banaaneista.

Tutkijat miettivät nyt, miten banaani voidaan pelastaa. Banaani on maailman suosituin hedelmä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä