Keskiviikko 1.5.2019 (radio)


Perinteinen vappu

Vapun juhlintaa Helsingin Ullanlinnanmäellä Kaivopuistossa.
Vapunviettoa Helsingin Kaivopuistossa. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Tänään on vietetty vappua. Vappu on opiskelijoiden, työväen ja kevään juhla. Vappujuhlia on ollut joka puolella Suomea.

Helsingissä monet viettivät vappua Kaivopuistossa. Ihmiset söivät vappuruokia ulkona ja kuuntelivat kuorolaulua. Kuorolauluja esittivät Ylioppilaskunnan laulajat.

Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio saivat vapputervehdyksiä Presidentinlinnan pihalla. Presidenttipari sai vappukukan, ja presidenttiparille esitettiin musiikkia.

Rauhallinen vappu

Opiskelijat juhlivat Havis Amandan patsaalla vappuaattona.
Nuoret osaavat pitää hauskaa myös ilman alkoholia.

Suomalaiset ovat juhlineet vappua melko rauhallisesti. Humalaiset ja väkivaltaiset ihmiset ovat aiheuttaneet jonkin verran häiriötä.

Poliisi kuitenkin kertoo, että nuoret eivät juo nykyään yhtä paljon alkoholia kuin ennen. Siksi vappu on sujunut rauhallisesti.

Vappupuheet

Antti Rinne osallistuu Helsingin Työväen vappujuhlan marssiin.
Antti Rinne osallistui vappujuhlaan Helsingissä. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Myös poliittiset puolueet ovat järjestäneet vappujuhlia. Puoluejohtajat ovat pitäneet juhlissa puheita. Yksi puheiden teema oli eduskuntavaalit.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoi, että äänestäjät kyllästyivät oikeistohallitukseen. SDP on vasemmistopuolue, ja se voitti eduskuntavaalit pari viikkoa sitten. Rinne lupasi parantaa työntekijöiden ja köyhien eläkeläisten asemaa.

Myös ilmastonmuutos oli esillä puoluejohtajien puheissa. Perussuomalaisten puheenjohtajan Jussi Halla-ahon mielestä liian ankara ilmastopolitiikka huonontaa suomalaisten firmojen kilpailukykyä. Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto sanoi, että ilmastonmuutosta vastaan taisteleminen on vihreille tosi tärkeää.

Ravintola-ala

Kokiksi valmistunut savonlinnalainen Pia Takaoja
Ravintola-ala tarvitsee työntekijöitä. Kuva: Kalle Purhonen / Yle

Ravintola-alalla on pulaa opiskelijoista. Opiskelupaikkoja on enemmän kuin hakijoita.

Ravintola-ala ei kiinnosta nuoria, vaikka alalla on paljon töitä.

On monta syytä, miksi ravintola-ala ei kiinnosta nuoria. Alan palkat ovat pieniä, ja työ on usein vuorotyötä.

Monet ravintolat eivät myöskään pysty tarjoamaan kokoaikatyötä. Ne tarvitsevat työntekijöitä eniten viikonloppuina ja kesällä.

Ravintolat toivovat, että ravintolapalvelujen veroja lasketaan. Silloin ravintoloilla on ehkä varaa nostaa työntekijöiden palkkoja.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä