Keskiviikko 15.3.2017 (radio)

 

Nuoria maahanmuuttajia

Anonyymejä ihmisiä ostoskeskuksessa.
Alle 30-vuotiaiden joukossa on paljon maahanmuuttajia. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomessa on paljon nuoria maahanmuuttajia. 8 prosenttia nuorista, joiden ikä on 15 ja 29 vuoden välillä, on maahanmuuttajia. Muissa ikäryhmissä heitä on vähemmän.

Maahanmuuttajanuoria on eniten Uudellamaalla. Helsinki on Uudenmaan keskus.

Suomen kurssi kotiäideille

Lasten jalkoja pöydän alla.
Lapsilla on omaa ohjelmaa, kun äidit opettelevat suomea. Kuva: Titta Puurunen / Yle

Kouvolassa maahanmuuttajat opettelevat suomea uudella tavalla. Idea on, että asioita tehdään yhdessä. Jos opetellaan esimerkiksi, mitä tarkoittaa "autolla ajaminen", pyöritetään leikisti rattia.

Kouvolan kursseilla myös keskustellaan paljon. Tärkeää on, että kurssilaiset uskaltavat puhua.

Kouvolan suomen kielen kursseilla käy kotiäitejä. Siksi kurssipaikassa on myös lastenhoitoa.

Maahanmuuttajaäidit tykkäävät Kouvolan kursseista. Siksi samanlaisia kursseja aiotaan järjestää myös muissa kaupungeissa.

Palkinto Jani Halmeelle

Jani Halme.
Jani Halme juhli palkintoa yhdessä vaimonsa kanssa. Kuva: Yle

Suuret Journalistipalkinnot on jaettu. Mediafirma Bonnier jakoi palkintoja toimittajille tiistai-iltana.

Palkintoja annettiin 4 eri sarjassa. Jokaiseen sarjaan valittiin 3 kilpailijaa.

Yksi sarja oli Vuoden journalistinen teko. Sarjan voittajaksi valittiin Jani Halme. Hän kerää uutisia lehdistä ja kertoo niistä kaikille Twitterissä. Halme lukee uutisia noin 160 lehdestä eri puolelta Suomea.

Myös selkouutiset pääsi mukaan Vuoden journalistinen teko -sarjaan. Perustelu oli se, että selkouutiset auttaa maahanmuuttajia kotoutumaan ja oppimaan suomea.

Selkouutiset onnittelee sarjan voittajaa Jani Halmetta!

Kevät jääkarhuille

Jääkarhut ulkona.
Jääkarhuäiti ja poikanen tulivat ulos talvipesästä. Kuva: Ranua Zoo

Kevät on tullut Ranuan eläinpuiston jääkarhuille. Talvipesän luukku aukaistiin keskiviikkona, ja jääkarhuäiti Venus lähti ulos yhdessä pienen poikasen kanssa. Poikanen on syntynyt marraskuussa, ja se lähti pois pesästä ensimmäistä kertaa.

Tuhannet ihmiset seurasivat internetissä, miten jääkarhujen päivä sujui.

Ilmaa turisteille

Toimitusjohtaja Jouni Aura nauttii pullotetusta eteläpohjalaisesta ilmasta.
Jouni Aura on johtaja firmassa, joka myy ilmapulloja. Kuva: Olli Koski/Yle

Suomessa on puhdas ilma. Nyt ilmaa myydään turisteille.

Viime vuonna joukko nuoria perusti firman, joka panee suomalaista ilmaa pulloihin. Firman idea syntyi, kun nuoret miettivät, mitä hyvää Suomessa on intialaisen tai kiinalaisen mielestä. Vastaus oli puhdas ilma.

Turistit voivat ostaa matkamuistoksi ilmapullon, joka maksaa noin 17 euroa. Silloin pullossa on ilmaa Pohjanmaalta. Jos ilma on Lapista, pullo on vähän kalliimpi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä