Keskiviikko 15.5.2019 (radio)

Eurovaalien ennakkoäänestys alkoi

Ennakkoäänestyspaikka postissa
Eurovaalit ovat ihan lähellä. Nyt voi käydä jo äänestämässä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Eurovaalien ennakkoäänestys on alkanut. Päivällä näytti siltä, että äänestäjiä oli liikkeellä enemmän kuin eurovaaleissa 5 vuotta sitten ensimmäisenä äänestyspäivänä. Äänestäminen oli päivällä vilkkainta Helsingissä ja hiljaisinta Vaasan vaalialueella.

Eurovaaleissa voi äänestää ennakkoon ensi tiistaihin asti esimerkiksi kauppakeskuksissa, kunnantaloissa ja posteissa. Eurovaaleissa ehdokkaat ovat samat koko maassa.

Vaalit pidetään ensi viikon sunnuntaina. Suomalaiset valitsevat 13 edustajaa Euroopan parlamenttiin. Sopivaa vaaliehdokasta voi etsiä esimerkiksi Ylen vaalikoneesta osoitteessa: vaalikone.yle.fi.

Yksi kirjoitti kymmenen laudaturia

Nuori nainen ylioppilaslakki päässään
Suomessa ylioppilaan merkki on valkolakki. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Tänään kerrottiin ylioppilaskirjoitusten tulokset. Ylioppilaskokeen paras arvosana on laudatur. Tänä keväänä viisi henkilöä kirjoitti 8 laudaturia.

Yksi henkilö kirjoitti jopa 10 laudaturia. Hän on Amanda Sandelin Kauniaisten ruotsinkielisestä lukiosta.

Kevään ylioppilaskokeeseen osallistui noin 40 000 oppilasta. Kokeet pidettiin maaliskuussa. Ylioppilaaksi pääsee nyt yli 25 000 henkilöä. Heitä juhlitaan kesäkuun ensimmäinen päivä. Uudet ylioppilaat saavat valkolakin.

Kaksi kuoli pahassa kolarissa

Liikenneonnettomuus Simossa 15.5.2019
Valtatie 4 meni poikki, kun kaksi ihmistä kuoli henkilöauton ja rekan kolarissa Lounais-Lapissa Simossa. Kuva: Jutta Huovinen / Yle

Kaksi ihmistä on kuollut pahassa kolarissa Lapissa. Onnettomuus sattui aamulla Simossa valtatiellä 4. Onnettomuudessa henkilöauto ja rekka ajoivat nokkakolarin.

Poliisin mukaan sekä rekan että henkilöauton kuljettaja kuolivat. Viranomaiset joutuivat sulkemaan valtatien onnettomuuden takia. Se on ollut poikki pitkän ajan keskiviikkona.

Monet'n taulusta maksettiin huippuhinta

Maalaus seinällä esillä.
Claude Monet'n maalaus Meules. Kuva: Justin Lane / EPA

Yhdysvalloissa New Yorkissa on maksettu 98 miljoonaa dollaria ranskalaisen taidemaalarin Claud Monet'n taulusta. Maailmassa ei ole koskaan maksettu näin paljon Monet'n maalauksesta.

Hinta on tosi korkea myös koko taidemaailmassa. Suomessa on myös samaan maalausten sarjaan kuuluva teos. Se on Mäntän kaupungissa, Serlachiuksen taidemuseossa.

Look away ei päässyt Euroviisujen finaaliin.

Darude ja Sebastian Rejman
Darude ja Sebastian Rejmanin biisi Look away ei päässyt Euroviisujen finaaliin Tel Avivissa Israelissa. Kuva: Thomas Hanses

Suomea ei nähdä tänä vuonna Euroviisujen finaalissa. Suomen viisuedustajat Darude ja Sebastian Rejman esiintyivät eilen tiistaina semifinaalissa. Suomen esitystä Look away ei valittu mukaan finaaliin.

Esitys kertoi ilmastonmuutoksesta. Suomen edustajat olivat pettyneitä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä