Keskiviikko 15.7.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Luottamus poliisiin

Vanhempi konstaapeli Joonas Baarman katsoo, kun poliisiauto ajaa hälytykseen.
Poliisi saa suomalaisilta hyvät arviot. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Suomalaiset luottavat poliisiin.

Uusi tutkimus kertoo, että yli 90 prosenttia suomalaisista luottaa poliisiin. Suomessa luotetaan poliisiin enemmän kuin monessa muussa maassa.

Luottamus poliisiin on kuitenkin vähän vähentynyt. Nyt 91 prosenttia suomalaisista luottaa poliisiin, vielä 2 vuotta sitten 95 prosenttia suomalaisista luotti poliisiin.

Suomalaiset ovat myös sitä mieltä, että poliisi kohtelee ihmisiä oikeudenmukaisesti.

Suomalaiset arvioivat kuitenkin kriittisesti poliisin suhtautumista vähemmistöihin. Vain 53 prosenttia suomalaisista arvioi, että poliisi suhtautuu ulkomaalaistaustaisiin asiakkaisiin samalla tavalla kuin muihin suomalaisiin.

Koronarokotetta kehitetään

Potilaalle annetaan tuhkarokkorokotus
Monet toivovat, että kohta myös koronaa vastaa on olemassa rokote. Kuva: Lukas Schulze / AOP

Koronavirusta vastaan yritetään kehittää rokotetta. Jos rokote toimii hyvin, ihminen ei sairastu koronaan.

Ensimmäinen koronarokote on edennyt jo viimeiseen testiin asti. Testissä on amerikkalaisen lääkefirman koronarokote.

Testiin osallistuu 30 000 ihmistä. Testi alkaa viikon kuluttua.

Tätä rokotetta testattiin ensimmäisen kerran keväällä. Silloin 45 ihmistä sai rokotetta. 50 prosenttia heistä sai rokotteesta pieniä haittavaikutuksia. Nyt odotetaan, kuinka hyvin ja turvallisesti amerikkalaisen firman rokote toimii viimeisessä testissä.

Myös monet muut lääkefirmat kehittävät koronarokotetta. Maailmalla testataan jo yli 20 koronarokotetta. Muut koronarokotteet eivät ole kuitenkaan vielä edenneet viimeiseen testiin asti.

Asiantuntijat eivät osaa vielä sanoa, milloin ensimmäinen koronarokote on valmis.

Peilautomaatit auki

Rahapeliautomaatti lähikuvassa. Naisen käsi näppäimellä.
Peliautomaatteja on esimerkiksi kaupoissa. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Peliautomaatit ovat taas auki. Peliautomaatit ovat olleet kiinni koronakriisin takia.

Edelleen noudatetaan monia turvatoimia. Vain osa peliautomaateista käynnistetään, ja peliautomaattien väliin on rakennettu pleksilasit. Näin varmistetaan turvavälit.

Peliautomaatit myös avautuvat myöhemmin kuin ennen koronakriisiä. Peliautomaatit avautuvat nyt vasta kello 11.

Sää lämpenee

Sääennuste tulevalle viikonlopulle.
Kuva: Anssi Vähämäki / Yle

Sää lämpenee viikonloppuna.

Perjantaina lämpötila on jo ainakin 20 astetta melkein koko Suomessa.

Lauantaina ja sunnuntaina lämpötila on yli 20 astetta. Etelä-Suomessa lämpötila voi olla jopa 25 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä