Keskiviikko 15.9.2021 (radio)


EU-komission puheenjohtaja

Ursula von der Leyen
EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen. Kuva: LEHTIKUVA / AFP Julien Warnand

Euroopan unionin koronatoimet ovat onnistuneet hyvin. Näin arvioi EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen.

Von der Leyen puhui keskiviikkona EU-parlamentissa.

Von der Leyen sanoi, että EU on antanut omille asukkaille 700 miljoonaa koronarokotetta. EU on myös lahjoittanut miljoonia kororokotteita köyhille maille.

Von der Leyen ehdotti, että EU-maat sopivat uudesta terveysalan ohjelmasta. Ohjelmaa tarvitaan, jotta uudet virussairaudet eivät enää pääse leviämään ympäri maailmaa.

Koronatestaus vähenee

Mieheltä otetaan koronatesti
Kuva: Yrjö Hjelt / Yle

Suomi vähentää koronatestausta.

Suomalaisten ei enää tarvitse mennä koronatestiin pienten oireiden takia, jos he ovat saaneet 2 koronarokotusta. Heillä oireet eivät todennäköisesti ole koronaa, koska rokotukset antavat hyvän suojan koronaa vastaan.

Ministeri Krista Kiuru kertoi tiistaina, että koronatestauksessa keskitytään nyt vanhuksiin ja muihin riskiryhmiin. Koronatestejä tehdään myös ihmisille, jotka eivät ole vielä saaneet koronarokotuksia.

Koronatestausta vähennetään, jotta terveydenhoidon työntekijöille jää enemmän aikaa hoitaa muita sairauksia.

Metro- ja raitiovaunuliikenne pysähtyy

Raitiovaunu mannerheimintiellä.
Kuva: Petteri Juuti / Yle

Metro ja raitiovaunut eivät kulje Helsingissä torstaina ja perjantaina.

Metro ja raitiovaunut pysähtyvät, koska kuljettajat eivät tee työtä 2 päivään. Näin kuljettajat protestoivat Helsingin kaupungin suunnitelmia vastaan.

Helsingin kaupunki on päättänyt perustaa firman metro- ja raitiovaunuliikennettä varten. Kuljettajat siirtyvät uuden firman palvelukseen. He pelkäävät, että työehdot voivat silloin huonontua.

Metro ja raitiovaunut eivät kulje torstaina ja perjantaina, mutta vuoroja ei korvata busseilla. Metro- ja raitiovaunuliikenne alkaa taas lauantaiaamuna.

Jussi-palkinnot jaetaan

Jussi-patsaat
Jussi-patsaita. Kuva: Martina Näreharju / Yle

Elokuva-alan Jussi-palkinnot jaetaan keskiviikkoiltana. Jussi-palkinnot jaetaan viime vuoden parhaille suomalaisille elokuville ja elokuvien tekijöille.

Elokuva-alan Jussi-palkinnot jaetaan joka vuosi. Tänä vuonna kilpailussa on mukana 18 elokuvaa.

Sää

sääkartta

Sää on poutaista eli vettä ei sada, mutta pilvisyys on runsasta.

Koko maassa on melko viileää. Lämpötila on päivällä noin 10 astetta, yöllä voi olla pakkasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä