Keskiviikko 16.10.2019 (radio)

Työluvan saamista nopeutetaan

Michelle Kreuss
Eteläafrikkalainen Michelle Creuss odotti työlupaa Suomeen 5 kuukautta. Kuva: Annu Passoja / Yle

Hallitus aikoo helpottaa ulkomaalaisten työntekijöiden maahanmuuttoa. Hallitus lupaa nopeuttaa työlupien käsittelyä.

Työluvan tarvitsevat työntekijät, jotka tulevat Suomeen EU-alueen ulkopuolelta. Nyt työluvan saaminen voi kestää puoli vuotta.

Hallituksen tavoite on, että työlupa on käsitelty kuukaudessa. Jos tavoite toteutuu, se on iso helpotus esimerkiksi Lapin matkailufirmoille. Lapissa käy talvella paljon turisteja, ja esimerkiksi Lapin hotelleissa ja ravintoloissa on kova pula työntekijöistä.

HSL myy pian ratikkalippuja Tallinnaan

Tallinnan julkinen liikenne, raitiovaunu.
Tallinnassa voi ajaa myös raitiovaunulla. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomalaisten on pian helppo matkustaa Tallinnan raitiovaunuilla ja busseilla. Tallinnan ratikka- ja bussilippuja voi jo ensi keväänä ostaa HSL:n eli Helsingin seudun liikenteen mobiilisovelluksella.

Myös virolaisten matkat Helsingin seudulla helpottuvat. Virolaiset pystyvät ostamaan Helsingin seudun matkalippuja pilet.ee-mobiilisovelluksella.

Helsingin ja Tallinnan yhteistyö koskee vain mobiilisovelluksia esimerkiksi puhelimessa. Matkakortteja ei voi käyttää toisessa maassa.

Luonnosta apua ongelmanuorille

sammaleinen metsä
Luonnon keskellä ihminen rauhoittuu. Kuva: Richard Newton / AOP

Pohjois-Suomessa Sotkamossa kokeillaan uutta tapaa auttaa nuoria, joilla on ongelmia. Nuorisotyöntekijä voi viedä nuoren luontoon. Luonnossa nuori voi rauhoittua ja keskustella nuorisotyöntekijän kanssa.

Tutkimukset kertovat, että luonto estää mielenterveyden ongelmia.

Nuoren ei ole kuitenkaan pakko lähteä metsään. Luontoon mennään vain, jos nuori niin haluaa.

Sotkamo tekee yhteistyötä Luontohyvinvointikeskus Tyynelän kanssa. Siellä nuoret voivat myös hoitaa eläimiä, esimerkiksi kissoja, koiria ja hevosia.

Tarvitaan uusia tapoja estää mielenterveyden ongelmia, Sotkamosta kerrotaan.

Norppien määrä Saimaalla kasvaa

saimaannorppa kivellä
Saimaalla elää vähän yli 400 norppaa. Kuva: Petri Vironen / Yle

Saimaannorppien määrä kasvaa pikkuhiljaa.

Saimaalla elää nyt ehkä vähän yli 400 saimaannorppaa. Tänä vuonna syntyi melkein 90 kuuttia eli norpanpoikasta.

Metsähallitus sanoo, että norppien määrä on kasvanut, koska niiden pesintää ei ole häiritty. Myös kalastusrajoitukset ovat vahvistaneet norppakantaa.

Saimaannorppien määrä on kasvanut vuodesta 2010 lähtien. Tuolloin Saimaalla eli noin 270 norppaa.

Vaikka norppien määrä on kasvanut, saimaannorppa on silti yhä erittäin uhanalainen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä