Keskiviikko 16.1.2019 (radio)


Britannian parlamentti hylkäsi EU-erosopimuksen

Britannian parlamentti kokoontui 16. tammikuuta.
Brexit sopimusta vastusti 432 edustajaa. Kuva: PARLIAMENTARY RECORDING UNIT / EPA

Britannian parlamentti on hylännyt Britannian EU-erosopimuksen. Sopimusta vastaan äänesti yli 400 kansanedustajaa. Sopimusta kannatti vähän yli 200 kansanedustajaa.

Jos sopimusta ei ole, tilanne on vaikea EU:lle ja Britannialle.

Britannia voi ehkä pyytää lisäaikaa erolle.

Tullit voivat nostaa brittitavaroiden hintoja

Britannian ja EU:n liput parlamenttitalon edessä.
Britannian EU-ero on monimutkainen asia. Kuva: Andy Rain / EPA

Britanniasta tuodaan Suomeen myyntiin monia tavaroita. Jos Britannialla ei ole erosopimusta, tavaroista peritään tullimaksua. Esimerkiksi elintarvikkeet, lääkkeet ja autotarvikkeet kallistuvat, kun niitä tuodaan Suomeen tai muihin EU-maihin.

Monia brittiläisiä tavaroita ei ehkä osteta, jos tavarat kallistuvat tullimaksujen takia.


Turvapaikanhakijoita tuli eniten Irakista

Vastaanottokeskus Evitskog.
Karkotuspäätöksiä annettiin noin 1000. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomeen tuli viime vuonna noin 2 500 turvapaikanhakijaa.

Eniten turvapaikanhakijoita tuli Irakista, Venäjältä ja Somaliasta.

Turvapaikkahakemuksia jätettiin noin 4 500. Karkotuspäätöksiä annettiin noin 1000. Eniten karkotuspäätöksiä annettiin irakilaisille.

Uusiutuvan energian käyttö kasvaa

Rauhalahden voimalaitoksen piippu
Hiilidioksidipäästöt ovat pienentyneet, kun uusiutuvan energian käyttö lisääntyy. Kuva: Enja Heikkilä / Yle

Kivihiilen käyttö väheni hieman viime vuonna. Kivihiilen osuus kaukolämmöstä oli 20 %. Maakaasun osuus oli 13 %. Maakaasun osuus kasvoi vähän edellisvuodesta.

Myös uusiutuvien polttoaineiden osuus lämmityksessä kasvoi hieman ja oli 36 %. Hiilidioksidipäästöt ovat pienentyneet, kun uusiutuvan energian käyttö lisääntyy.

Konkurssit lisääntyivät

BR-Lelujen myymälä Kampin kauppakeskuksessa
BR-lelu meni konkurssiin tammikuussa. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Konkurssien määrä on lisääntynyt. Konkurssiin päätyi viime vuonna yli 2500 firmaa. Konkurssien määrä kasvoi edellisvuodesta 17 %.

Konkurssi tarkoittaa, että firmalta loppuvat rahat ja firman toiminta loppuu.

Etelä-Suomeen tulee huono ajokeli

Autoja lumisateessa
Lunta voi sataa 20 senttimetriä. Kuva: Simo Pitkänen / Yle

Yöllä sataa paljon lunta maan eteläosassa. Ajokeli on torstaina aamulla tosi huono etelässä. Päivällä lumisade jatkuu. Lunta voi sataa 20 senttimetriä. Maan keskiosassa on torstaina pilvipoutaa. Lapissa sataa vähän lunta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä