Keskiviikko 1.6.2022 (radio)

Ukraina

Pieni lapsi nukkuu hämärässä.
Pieni lapsi nukkui väliaikaisessa pommisuojassa Siverskin kaupungissa Itä-Ukrainassa keskiviikkona. Kuva: Diego Herrera Carcedo / AOP

Ukrainan sodassa on raportoitu yli 15 000 sotarikosta. Näin kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC.

Ukraina kertoo, että se on tunnistanut yli 600 venäläistä sotarikollista. Sotarikoksista epäillään venäläisiä sotilaita ja poliitikkoja. Venäjä sanoo, että se ei ole tehnyt sotarikoksia Ukrainassa.

Koronavilkku

Henkilön kädessä puhelin jossa koronavilkku sovellus.
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Koronavilkun käyttö loppuu tänään keskiviikkona.

Viranomainen sanoo, että koronavilkkua ei enää tarvita. Syynä on muun muassa, että monilla ihmisillä on jo koronarokotus. Viranomainen ei myöskään enää selvitä, kuka on altistunut koronavirukselle.

Koronavilkku oli kännykkäsovellus. Koronavilkku ilmoitti, jos ihminen altistui koronalle. Koronavilkku otettiin käyttöön melkein 2 vuotta sitten.

Koronavilkkua käytti Suomessa noin 2,5 miljoonaa ihmistä.

Siida

Siida, Outi Pieski, Eeva-Kristiina Nylander, Veli-Pekka Lehtola, Kirsi Ukkonen
Siida. Kuva: Xia Torikka / Yle

Saamelaismuseo Siida on taas auki yleisölle. Siidassa tehtiin iso remontti. Saamelaismuseo Siida on Inarissa, Lapissa.

Siida esittelee Suomen saamelaisten kulttuuria. Siida esittelee myös Lapin luontoa. Luonto on iso osa saamelaista kulttuuria.

Siidassa on nyt uusi näyttely. Näyttely on isompi kuin aikaisemmin. Näyttelyssä on paljon esineitä, jotka Kansallismuseo antoi takaisin saamelaisille.

Saamelaiset ovat alkuperäiskansa. Se tarkoittaa, että saamelaiset ovat asuneet pohjoisessa kauemmin kuin muut. Saamelaisia on Suomen lisäksi Norjassa, Ruotsissa ja Venäjällä.

Maailman suurin kasvi

Meriheinää veden alla.
Meriruohoniitty Länsi-Papuassa Indonesiassa. Kuva: AOP

Tutkijat löysivät Australiasta maailman suurimman kasvin. Kasvi on meriruoho. Se on 20 000 jalkapallokentän kokoinen. Meriruohon leveys on jopa 180 kilometriä.

Suuri meriruoho löytyi Shark Baystä Länsi-Australiasta. Kasvi on levinnyt isolle alueelle, koska Shark Bayn alueen vesi ei ole syvää. Kasvi saa siksi paljon aurinkoa.

Tutkijat sanovat, että suuri meriruoho on noin 4500 vuotta vanha.

Sää

Ihmisiä kävelemässä Helsingin päärautatieaseman sisäänkäynnin edustalla.
Sateinen sää. Kuvituskuva. Kuva: Eleni Paspatis / Yle

Etelä- ja Keski-Suomessa sataa torstaina paljon vettä. Pohjois-Suomessa on poutaa ja välillä paistaa aurinko. Lämpötila on pohjoisessa 20 astetta ja etelässä alle 15 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä