Keskiviikko 16.5.2018 (radio)

Helsingin poliisi

Lasse Aapio
Helsingin poliisilaitoksen päällikkö Lasse Aapio Kuva: Markku Pitkänen / Yle

Sisäministeriö on päättänyt, että Helsingin poliisilaitoksen päällikkö Lasse Aapio ei saa työskennellä poliisipäällikkönä.

Aapiota syytetään virkarikoksesta. Hän ei saa tehdä työtään niin kauan kuin syytettä käsitellään oikeudessa.

Sisäministeriö sanoo, että jos Aapio työskentelisi poliisipäällikkönä, se haittaisi poliisin mainetta ja ihmiset luottaisivat poliisiin aiempaa vähemmän.

Facebookin valetilit

Facebook applikaatio auki puhelimessa.
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Facebook kertoo, että se on sulkenut paljon valetilejä.

Facebook on sulkenut yli 580 miljoonaa valetiliä tammikuussa, helmikuussa ja maaliskuussa .

Yhtiö sulkee valetilejä, koska se yrittää vähentää sopimattomia kuvia, vihapuhetta ja terroristien propagandaa.

Lisäksi Facebook on poistanut päivityksiä ja antanut varoituksia.

Lukiolaiset ja ammattikoululaiset

Lukiolaisia oppitunnilla
Kuva: Paula Koskinen / Yle

Moni lukiossa opiskeleva nuori aikoo pitää tauon lukion jälkeen.

Lukiolaisilta kysyttiin asiasta tutkimuksessa. Tutkimuksessa 30 prosenttia lukiolaisista kertoi aikovansa pitää lukion jälkeen vuoden pituisen tauon. 25 prosenttia ei osannut sanoa, missä he aikovat jatkaa opiskelua.

Tutkijoiden mielestä lukion jälkeinen tauko voi aiheuttaa nuorten jäämistä yhteiskunnan ulkopuolelle.

Ammattikouluissa opiskelevat nuoret eivät halua pitää taukoa yhtä paljon kuin lukiolaiset. Ammattikoululaisista melkein puolet haluaa jatkaa opiskelua heti sen jälkeen, kun he ovat valmistuneet ammattikoulusta.

Nuuskan käyttö

Nuuskarasia
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomen tulli takavarikoi paljon nuuskaa.

Suomen tulli kertoo, että vuoden 2010 jälkeen se on takavarikoinut nuuskaa sata kertaa enemmän kuin sitä ennen.

Nuuska on ainetta, joka tehdään tupakasta. Sitä laitetaan yleensä suuhun huulen alle. Nuuska on haitallista terveydelle. Suomessa nuuskan myyminen on laitonta.

Nuuskaa salakuljetetaan Suomeen eniten Ruotsista. Sitä myydään paljon sosiaalisessa mediassa.

Suomalaiset käyttävät nuuskan ostamiseen 50 miljoonaa euroa joka vuosi.

Teitä kunnostetaan

Tulevaa pyörätietä ja työnaikaista kiertotietä rakennetaan Viiskulmassa.
Tulevaa pyörätietä ja työnaikaista kiertotietä rakennetaan Viiskulmassa. Kuva: Liikennevirasto

Suomessa kunnostetaan tänä vuonna maanteitä yhteensä noin 3000 kilometriä.

Liikennevirasto kertoo, että suurimmat työt tehdään Uudellamaalla ja Lahden kaupungin ympäristössä.

Teiden kunnostukseen käytetään noin 139 miljoonaa euroa. Eniten rahaa käytetään uuteen asfalttin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä