Keskiviikko 16.6.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Ketkä tapasivat?

Oikea vastaus:

Joe Biden ja Vladimir Putin.

2.Missä he tapasivat?

Oikea vastaus:

Genevessä, Sveitsissä.

3.Miten korona-aika on vaikuttanut opiskelijoihin?

Oikea vastaus:

Yli 50 prosenttia opiskelijoista sanoo, että yksinäisyys lisääntyi.

4.Miten korona-aika on vaikuttanut yläkoululaisiin?

Oikea vastaus:

Osa yläkoululaisista on kokenut ahdistusta.

5.Mitä monet palvelualan työntekijät ovat pelänneet korona-aikana?

Oikea vastaus:

Sitä, pysyykö terveenä.

6.Miksi palvelualalla pelottaa koronatartunta?

Oikea vastaus:

Koska palvelualan työntekijät kohtaavat paljon ihmisiä.

7.Voittiko Venäjä pelin Suomea vastaan?

Oikea vastaus:

Kyllä.

8.Miksi Suomen maalia, (jonka Joel Pohjanpalo teki), ei hyväksytty?

Oikea vastaus:

Maalia ei hyväksytty, koska tilanne oli paitsio.

9.Onko torstaina aurinkoista?

Oikea vastaus:

Maan etelä- ja keskiosassa on aurinkoista, mutta pohjoisessa ei ole.

10.Onko torstaina sateista?

Oikea vastaus:

Pohjoisessa voi tulla sadekuuroja. Muualla on enimmäkseen poutaista.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä