Keskiviikko 16.9.2020 (radio)

Suomen valtio lainaa paljon rahaa

Opetusministeri Li Andersson, sisäministeri Maria Ohisalo, pääministeri Sanna Marin, tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko ja oikeusministeri Anna-Maja Henriksson hallituksen talousarvioneuvottelujen tiedotustilaisuudessa.
Hallitus kertoi budjettiehdotuksesta iltapäivällä. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Suomen hallitus on saanut valmiiksi ehdotuksen siitä, miten valtio käyttää rahaa ensi vuonna.

Valtion ensi vuoden budjetti eli talousarvio on 10,7 miljardia alijäämäinen eli menoja on paljon enemmän kuin tuloja.

Siksi Suomen valtio joutuu lainaamaan paljon rahaa.

Koronaepidemian hoitaminen vie paljon valtion rahoja. Koronatestien tekemiseen on varattu ensi vuodeksi rahaa 1,4 miljardia euroa.

Summalla voidaan tehdä 30 000 testiä joka päivä.

Korona on vaarallisempi kuin influenssa

Henkilö niistää nenäänsä.
Koronavirus on vanhuksille vaarallisempi kuin tavallinen influenssa, muistuttavat terveysviranomaiset. Kuva: Arja Lento / Yle

Suomen terveysviranomaiset muistuttavat, että koronavirus on vanhuksille vaarallisempi kuin tavallinen influenssa.

Koronaviruksen takia on nyt syksyllä joutunut vähemmän ihmisiä kuin keväällä. Koronavirus ei kuitenkaan ole heikentynyt, terveysviranomaiset sanovat.

Suomessa on tänään todettu 25 uutta koronatartuntaa.

Koronavilkku on suosittu

Henkilön kädessä puhelin jossa koronavilkku sovellus.
Koronavilkku on ilmainen sovellus puhelimeen. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

2 miljoonaa suomalaista on ladannut Koronavilkun.

Koronavilkku on puhelinsovellus, joka kertoo, jos puhelimen käyttäjä on ehkä altistunut koronavirukselle.

Koronavilkun avulla voidaan jäljittää koronaviruksen tartuntaketjuja.

Oleskeluluvan saaminen kestää kauan

Työmiehiä rakennustyömaalla
Rakennusalalla tarvitaan työntekijöitä ulkomailta. Kuva: Karoliina Simoinen / Yle

Suomi tarvitsee työvoimaa ja Suomen hallitus haluaa, että myös ulkomailta muuttaa Suomeen ihmisiä töihin.

Suomeen muuttaminen on kuitenkin vaikeaa, koska oleskeluluvan saaminen kestää kauan.

Suomen viranomaisten tavoite on, että ihminen saa oleskeluluvan kuukaudessa, jos hän tulee Suomeen töihin.

Käsittelyaika on kuitenkin keskimäärin 3 kuukautta.

Esimerkiksi rakennusfirmat haluavat työntekijöitä ulkomailta.

Mutta se on vaikeaa, kun oleskeluluvan saaminen kestää niin kauan. Maahanmuuttovirasto Migri toivoo, että se saa lisää henkilökuntaa tekemään oleskelulupapäätöksiä.


Syysmyrsky koettelee Suomea

Tuuli pieksi Helsingin Eiranrantaa 26. syyskuuta 2018.
Tänään keskiviikkona ja huomenna torstaina tuulee kovaa. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Vielä säätietoja.

Syysmyrsky koettelee Suomea ensi yön ja huomisen torstain aikana.

Varsinkin Keski- ja Etelä-Suomessa tuuli on kovaa ja puuskaista.

Huomenna torstaina maan itäosassa sataa paljon.

Myrskytuuli voi kaataa paljon puita, koska maa on vielä pehmeä.

Yleensä rajut myrskyt tulevat Suomeen vasta marras- ja joulukuussa.





Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä